Annons:
Läst 697 ggr
Michaela98
9/8/20, 10:56 AM

Starta 20L Nano akvarium

Hej!
Jag har blivit helt förtrollad av akvarieräkor och införskaffat mig ett 20L Nano kar som jag håller på att starta upp. Jag har läst på om olika sorters räkor och funderade på att börja med körsbärsräkan som första räka i akvariet?

Just nu är det 23 grader i akvariet, mörk sand på botten och rötter samt några roliga växter att gömma sig i. Ska också införskaffa mig en "moss" boll? Har hört att räkor gillar sånt?

Jag vill gärna ha någon mindre form av tetra med räkorna, men inte en fisk som gör de stressade. Vilka tetror skulle ni rekommendera?

Vilka snäckor går bra ihop med körsbärsräkan?

Hur mäter ni bäst värdena och PH i akvariet? Får man korrekt information med "stickor"?

Hur många körsbärsräkor kan man ha i ett 20L kar och vilka andra typer av räkor går dem ihop med?

Jag vill såklart att mina små räkor ska få det bästa nya hemmet, har ni tips eller tankar så dela gärna med er!!

/ Michaela

Annons:
Nephi
9/8/20, 10:59 AM
#1

Denna sida är tyvärr inte så aktiv, tror du kommer få mer svar över på Akvariefisk iFokus 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
9/8/20, 11:07 AM
#2

Räkor går utmärkt i 20 liter. Fisk ska man inte ha i ett så litet kar, det är snudd på djurplågeri. Snäckor däremot passar utmärkt.

Hoppa över den sk mossbollen som egentligen är en klump alger och skaffa riktig akvariemossa istället. Det är minst lika bra för räkorna och bättre för ditt kar. En mossboll som börjar sprida sig är bland det värsta man kan råka ut för.

Det låter som du redan har läst på om stickor och dropptestet så ja satsa på de senare. Det du läst stämmer.
Börja du med ca 10 räkor och det kommer att bli flera.

I ett så litet kar räcker det med en sorts räkor. Blandar man flera Neocaridina så korsar de sig och färgerna försvinner.

Michaela98
9/8/20, 11:42 AM
#3

#2
Tack för svar! Ok då blir det räkor och någon snäcka senare!
Intressant med mossan du berättade om, det ska jag införskaffa då istället!

Upp till toppen
Annons: