Guppy och räkor, funkar det?
Som rubriken lyder, kan guppy och räkor gå tillsammans?
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Jag funderar på sakura gul och orange, körsbär eller crystal red, och navy blue. Har ett akvarium på 63l, och tänkte plantera mer växter.

Nu vet jag inte hur många kar du har tänkt att ha räkor i men om det handlar om bara ett kar så är det bäst att hålla sig till bara en färg av Neocaridina. Anledningen är att de utan problem korsar sig med varandra och då återgår de ofta relativt snabbt till den brunaktiga viltfärgen. Vad jag har läst kan det redan i första generationen komma viltfärgade räklingar om man låter olika färger korsas med varandra.

#3 ett kar på 63l. Kompisen ville ha tillbaka det lilla sexkantiga

#4 då skulle jag rekommendera att du håller dig till en färg av Neocaridina ifall du inte vill att de ska återgå till viltfärg 🙂

#5 nej det vill jag ju inte. Då blir det nog blåa, för de tilltalade mig mest 😃

Ja, de blå är så fina! Då skulle jag som sagt inte välja en svart botten utan något ljusare. Funderade på blue dream innan jag bestämde mig för att köra på Caridina istället.

Jag kommer köra på navy blue 😊 skulle vitt grus funka?

Kommer bli jättefint! Had du bra bottenstädare i karet? Annars är det kanske bättre att köra på något som är åt det ljusare hållet, men inte riktigt vitt, på grund av att smuts har benägenhet att synas väldigt tydligt på en mycket ljus botten…

Nej, inga bottenstädare. Kuhliålar har jag, så ja ske borde köra på sand istället.. Biltemas sand är ju väldigt ljus.. Har funderat på att skaffa några corydoras, men karet mr ju så litet… Har mest riktat in mig på guppy där, och nu räkor då 😊

#10 Ja, om du har kuhli så är ju sand definitivt att föredra! Blir nog trångt om du även skulle ha corys däri. Tycker att Biltemas sand borde funka fint om den är åt det lite ljusare hållet 👍🙂

Mitt stora med Biltemas sand 😊 ja det känns lite för litet för corydoras.. Kommer inte ha mycket guppy, kommer hålla mig till ett par hanar och fyra honor. Sedan är det inte många kuhliålar där i, då jag inte lyckats fånga alla ur stora karet. Det får bli ett projekt vid nästa vattenbyte 😂

#12 Ja, den ser ju ljus ut, utan att vara vit, så det hade jag kört på om jag var du 🙂 Om man däremot har sandsnäckor och ett gäng corys tror jag även vit sand kan hållas hyfsat fräsch, men utan det är det nog bäst med något som är aningens mörkare.

Sandsnäckor kan jag ju skaffa! Tack för tipset! Har redan nu lavasnäckor, militärhjälmsnäckor och en elefantsnäcka i det lilla karet 😊 älskar snäckor!

Ja, snäckor är trevligt att ha!!! Tänker på din elefantsnäcka; vilken temperatur har du tänkt att ha sen? Räkorna vill helst ha svalare än vad elefantsnäckor ska ha…

Aj då.. Han kanske får flytta till det större karet. Men där går scalarer..

#16 Scalarer är inga snäckätare så det borde inte vara någon fara. Vad jag vet i alla fall 🙂

Kan de inte tugga på antennerna då?

Om scalarerna kommer och är nyfikna antar jag att snäckan drar in antennerna och gömmer sig i sitt skal tills faran är över. Tror inte du det?

Borde den ju göra..
#0: Yes, dom funkar jättebra! Har räkor och guppy tillsammans.