Etikettallmänt-om-räkor
Läst 847 ggr
Emma,tb
2020-04-02, 17:34

Måste man ha akvariepump?

Hej! Lite frågor angående körsbärsräkor. Behöver dem ha akvariepump? Hur många ska man ha? kan man ha ett typ akvarium/terrarium som är 30x….. Hur länge lever dem. Vad ska dem äta? Hur många färger finns det.? Svara gärna så snabbt ni kan.🙂

Daniel.R
2020-08-10, 14:01

Behöver dem ha akvariepump?

De behöver tillräckligt med syre i vattnet, och tillräckligt bra vatten, om det tillkommer av vattenbyten/växter(ex nanoaquarium)/pump/filter, rekommenderat är något som bäbisräkor inte kan fastna i, om du vill att de överlever :) 

Här berättas detaljerat om vattenparametrar för körsbärsräkor, och andra räkor:

https://www.youtube.com/watch?v=X3eVsD9kDbw

Hur många ska man ha?

Minst 10 säger min lokala fiskaffär och många på google, de flesta av mina första ~20 dog, antagligen för otillräcklig bakterieflora i akvariet. 3 överlevde av de första 10 jag köpte tills idag och har fått räklingar 1-2 gånger vardera

kan man ha ett typ akvarium/terrarium som är 30x…..

Vad jag hört kan man ha 2-3 räkor per liter vatten i akvariet, plus minus beroende på akvariets övriga innehåll av växter och djur.

Hur länge lever dem.
0-3 år ;)

Vad ska dem äta?

Fiskfoder, räkfoder, kräftdjursfoder, vissa blancherade/kokta/torkade grönsaker, ex morot, gurka.. Ger mina småbitar av spirulina tabletter. De äter bakterier/alger/döda växter.

Hur många färger finns det.?

Vanligaste är röd, följt av gul/blå/"ghost"(genomskinlig) etc. Finns alla möjliga, några av mina verkar bli lila i senaste generationen :D och en del gula med rosa stjärt!

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Upp till toppen