Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1213 ggr
Olabjork
2017-11-19 19:21

Kan Rili-räkor få parasiter?

Hej. Jag har ett nanoakvarium på 20 liter som jag har rili-räkor i, har även haft tre guppyhonor som fått gå där i för att yngla av sig innan de går tillbaka till mitt stora kar. Skaffade ca 30st räkor för två månader sedan som blev fler och fler. Ca 60-70 gissar jag. Till problemet nu. Ena guppyn låg död på botten ena dagen, vid närmare koll såg jag att där kröp någon enstaka platt vit parasit i karet. Tog bort fisken och bytte vatten. Då såg jag även en annan sorts parasit bakom pumpen. En lång smal röd sak. Jag hade ett oöppnat paket dactymor hemma som jag fick med när jag köpte mitt stora akvarium. Läste noga på paket o flaska, där stod inget om att räkor inte tål det, så jag använde det. När räkorna började dö så googlade jag dactymor och läste att räkor inte tålde det. Varför i h*lvete står inte det på förpackningen?!? Nu har jag kanske 15 st kvar efter 5 vattenbyten de senaste dagarna. Så jag behöver tips på hur jag tar mig ur det här då de vita parasiterna är kvar eftersom jag bytte vatten och därmed fick bort i princip all dactymor. Guppyn verkar dock piggare, fick även seperat saltbad. Kan det bli bättre om jag fiskar upp alla räkor, sen tömmer akvariet på allt innehåll. Tvättar ur ordentligt och startar om med shrimpsoil och nya växter? Kan räkor ens få parasiter? Mvh

Annons:
Mateoz
2017-11-21 16:50
#1

Ja, räkor kan få parasiter men om de kan få samma parasiter som fiskar är jag osäker på. Du säger att du såg en vit parasit krypa, kan det möjligtvis vara t.ex planaria? De är små maskar med triangulära huvuden, planarier är skadliga för räkorna. 

Det var någon på Facebook för ett tag sedan som också hade någon typ av röd mask i filtret och vi kom fram till att det var tubifex. 

Har hört att mediciner kan sätta sig i akvarierna och därför skada räkorna efteråt så för att vara på säkra sidan kan det vara bra att tömma akvariet och göra rent det.  

Länkar en bra artikel om just räkor och sjukdomar/parasiter: https://www.shrimpcorner.co.uk/blog/post/18-common-freshwater-shrimp-disease-treatments

Upp till toppen
Annons: