Annons:
Etikettallmänt-om-räkor
Läst 2313 ggr
[kerstinthemilklover]
2015-03-23 07:54

Körsbärsräkor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har ett litet räkkar på ca 10 L. I det bor sex stycken körsbärsräkor.
Jag vill egentligen bara ge mina räkor det bästa. Så nu undrar jag vilken mat som rekommenderas. Hur ofta bör jag byta vatten? Bör jag ha någon speciell pump eller räcker det med extra cirkulation i karet?

Jag behöver tips och inspiration.

Jag bifogar en bild på en av mina räkor.

Annons:
wille_wille
2015-03-23 16:07
#1

För det första så tycker jag egentligen att 10 liter är för litet för räkor, eftersom det är svårare att hålla vattnet bra. Du kan hitta speciell räkmat i de flesta djuraffärer som säljer akvariegrejer, annars kan de säkert beställa hem. Vattnet hade jag nog bytt 2 gånger varje vecka för att det inte ska bli dåligt. Pump är bara bra, men det kan nog bli svårt att hitta någon som passar bra i ett så pass litet kar…

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[kerstinthemilklover]
2015-03-23 16:29
#2

Tack för ett snabbt svar.
Jag har än så länge bytt en halvliter per dag.  Just för att jag är så rädd att vattnet ska bli så dåligt. Jag har en luftpump med ett kolfilter jag kopplat in.
Men hur stort kar bör man ha? Det glädjer mig verkligen att jag kanske behöver skaffa ett större akvarium. Det är lite av ett underbart problem. Då kan jag ju motivera ett nyköp!

wille_wille
2015-03-23 17:55
#3

Minst 30l tycker jag att man bör ha, men om du vill så kan du köpa ett 54l också 🙂

Finns egentligen ingen övre gräns men man brukar ha lite mindre till räkor för att de blir så svåra att se i ett stort akvarium.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Frida B
2015-03-23 21:46
#4

Precis som wille_wille säger bör man ha minst 30 l till räkor. Jag själv har 5 räkkar, ett på 112l, ett 54l och tre 30l. 

Byt inte varje dag, speciellt inte nu i början. Låt vattnet stabilisera sig, det är svårare att hålla stabila värden i ett litet men ytterligare svårare om du byter vatten så ofta.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[kerstinthemilklover]
2015-03-24 13:59
#5

#4, så där fick jag någor att tänka på.  Jag har ingen täckskiva och fyller därför på 5 dl om dagen. Är det verkligen skadligt?
Själva karet har haft samma växter och grundmaterial i ca 1 år, så det är bara räkorna som är nya.

Vilka värden är det jag skall se upp för? Jag vill ju inte råka ha ihjäl mina känsliga räkor.

Frida B
2015-03-24 16:05
#6

#5 nej inte om det dunstar bort av sig själv, då måste du ju fylla på :) Eller ja det är inte skadligt varken eller men det är svårare att hålla stabila värden. 

Det du måste ha koll på är nitrit och ph i detta fallet. Körsbärsräkor är relativt tåliga rackare, men  nitrit tål ingen räka! Så det hade väl jag prioriterat :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
MiaBertilsson
2015-04-02 21:17
#7

Jag har ett litet med bara några få Körsbärsräkor också. Har en luftpump kopplat på ett skumfilter och sen gör jag flera små vattenbyten i veckan för att hålla det stabilt. Verkar ännu fungera mycket bra. Har man ordentligt med växter och ser till att ha koll på värdena så går det bra med litet, men det är som dom andra säger svårare att hålla stabilt. Mycket mer pyssel med det lilla än med ett på minst 30 liter.

[kerstinthemilklover]
2015-04-06 16:11
#8

#3 Nu har jag köpt ett 54L kar :D
Jag hoppas att räkorna uppskattar växter för kanske 10cm3 är utan djungel nu.
Tyvärr så var inte mina räkor allt för tåliga så nu är det bara två kvar. Men jag hoppas att de blir gladare nu.

[kerstinthemilklover]
2015-04-07 20:43
#9

Nu har mina två räkor överlevt ett dygn i det nya 54L karet.
Jag hoppas att de ska trivas.

[kerstinthemilklover]
2015-05-04 17:00
#10

Uppdatering!
Hittade 1 cm stora räkyngel i karet i dag. Att ha 54L är verkligen bättre, så tack ännu en gång wille-wille.

Ungefär hur gamla är ynglen när de är 1cm?

Upp till toppen
Annons: