Annons:
Etikettallmänt-om-räkor
Läst 1093 ggr
bgtommyalm
2015-03-29 10:53

Något tips om ett nanokar

Jag inredde för någon vecka sedan ett kar på ca 30 liter. Soil och ett litet stråk Engelsk sjösten, en liten rot och Taiwanmossa tillsammans med Elatine hydropiper. Växterna sk. laboratorieodlade. 30 % av vattnet tog jag från ett väl inkört akvarium.
10 stycken Körsbärsräkor fanns från början.
Jag har mätt vatten kvalitén flera gånger och inga värden ligger minsta fel, jämför jag med ett annat akvarium så är värdena nästan exakt samma.

Problemet är att först dog 2 räkor med en dags mellanrum, sedan dog en till.
Idag på morgonen var en till död.
Temperaturen varierar mellan 23 grader nattetid och 25 grader dagtid.
Har ingen doppvärmare dels av  det enkla skälet att det fult ut och dels tror jag inte det behövs.  Filter finns och jag kör det på ganska låg genomströmning. Bakterietillväxten i det ser helt ok ut.

Jag begriper inte vad felet kan vara och ber er om lite tips.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Annons:
Frida B
2015-03-29 16:38
#1

Har du växtnäring i? Eller något annat medel?

Tänk också på att alltid skölja av växter innan du sätter ner dom till räkor, det kan vara massa äckliga medel på växterna..

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

bgtommyalm
2015-03-29 17:05
#2

Ingen växtnäring. På växterna finns inga "medel" eftersom de är sterilt odlade i odlingssubstrat. Den nya sortens växter är troligen de bästa som finns att köpa då de är microförökade.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Frida B
2015-03-29 19:02
#3

Det känns ju nämligen som att det är växterna.. I och med att det är den enda förändringen av vad jag förstår.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

72mm
2015-04-01 22:47
#4

Famlar efter halmstrån här, men det kan inte vara syrebrist? Hur låg genomströmmning har du? Tänkte kombinationen varmt vatten, lite/nya växter och lågt flöde kanske inte var optimalt för räkor. Fått för mig att de normalt gillar ganska hög syresättning.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

bgtommyalm
2015-04-03 16:45
#5

#4 Nu skäms jag. Självklart kan du ha rätt. Taniga växter och Mossa tillför inte mycket syre. Har nu kopplat in luft. Du får vara på min topplista hela denna månad.
Stort tack för tipset!☺️

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Upp till toppen
Annons: