Byta ut soilen?
Man ska ju byta ut sin Soil efter ca 2 år, jag funderar på om man måste byta ut den om man inte har räkor som behöver lägre pH eller om man har andra sätt att sänka pH? Jag har bara haft min Soil i några månader, så det är ju inte aktuellt än på ett bra tag, men funderar gör man ju alltid. ;)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Följer! Har själv funderat på samma fråga. Själv har jag några ekblad i mitt nano, men undrar också om soilen behöver bytas. Verkar ju extremt jobbigt att byta ut allt Bottensubstrat i ett tätt planterat nano.

Jag är skeptisk till att Soil skulle "ta slut". Tanken att en botten efter två år av ständig tillförsel av näringsämnen i form av fiskmat skulle vara sämre än när man började är väl konstig?
Är väl möjligt att den har fallit sönder och blivit så finfördelad efter två år att det mest liknar lera, men jag misstänker att det är ekonomiska anledningar till varför man vill marknadsföra det som en förbrukningsprodukt.
Friskt kopplat är hälften brunnet!

Ja det låter som ett vettigt resonemang! Hmm i så fall vore det bra att så småningom blanda lite sand i soilen, så den inte blir alltför kompakt med tiden? Om man är noga med att inte ha kalkhaltig sand utan sådan som är neutral ur pH-synpunkt?

Jag vet alltså inte om den blir kompakt med tiden, men min har en viss tendens att falla sönder, så det var bara något jag spekulerade om. Soil är ju väldigt porös och lätt, har den ramlat ihop så mycket att sand skulle göra den mindre kompakt har det nog gått ganska långt.
Friskt kopplat är hälften brunnet!

Ja precis, känns bara tryggt att spekulera om en lösning ifall soilen skulle bli väldigt kompakt lera (men det borde ta flera år).

Att byta ut den borde alltså inte vara nödvändigt alls =)

Tack för svaren, jag ska ta och kolla i en räkgrupp på Facebook med och se vad de har för åsikter. :)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.