Medimor och amanoräka
Hej, kan jag behandla mitt akvarium med Medimor om jag har en amanoräka i akvariet? Om räkan måste flytta under tiden (8 dagars behandling) och jag inte har något annat akvarium. Kan jag på något sått få honom att överleva i en skål? I vår djurbutik påstås att Medimor är OK för räkor men enligt bipacksedeln är det fel… Någon som testat?

Jag har googlat lite, och vad jag fick fram bör man inte behandla ett räkkar med medimor.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vet du om det du googlade fram var någons personliga erfarenhet, dvs om de testat själva? I bipacksedeln står att man inte bör behandla akvarium med räkor i, men killen i butiken sa att det inte var några problem. Jag vet inte om han testat och räkorna överlevt eller om han bara sa så för att få sälja… Kan räkan klara sig i en skål i 8 dagar om jag plockar ur honom under behandlingen? Hur ska jag i så fall sköta honom? Vattenbyten, matning, växter?

Troligtvis sa han bara så för att sälja, lita aldrig på det dom säger i butik. Skulle inte behandla med räkorna däri, men du kan ha dom i en burk i en vecka om du byter pyttelite vatten varje dag och håller rörelse i vattnet. Häll i lite substrat och någon växt så klarar han sig. Mata behöver du inte göra.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tack så mycket!
Skulle inte ha räkan i en skål så pass länge, just amano sticker gärna om det inte är hyffsat tätt också.
#5 tack för tipset! Hade ingen aning om att de kunde smita, den här snyggingen kom med när vi köpte akvariumet med enda infon att den bytte skal ibland och att vi antagligen inte skulle se den särskilt ofta, vilket inte alls stämmer för han är jättesocial :-)