Annons:
Etikettakvariet
Läst 779 ggr
72mm
2015-02-18 15:42

CR, kylning?

Jag har ett 30L nano med lite olika grejer i, bla en liten besättning Crystal Red. Temperaturen i lägenheten ligger på 20 men ändå så har jag problem att hålla tanken under 24 grader. Skulle ju vara kul om de kunde föröka sig lite… Men då jag misstänker att temperaturen ligger i överkant så är väl chansen liten om jag inte löser det på något vis. Mitt i vintern… Jag kommer få verkliga problem i sommar. Hur gör ni? Några kreativa kyllösningar för era CR?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
wille_wille
2015-02-20 09:10
#1

Jag körde utan täckglas, fläkt som blåser på akvariet och små petflaskor med is i, fungerade hyfsat :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Frida B
2015-02-21 16:14
#2

Jag lyckades aldrig få ner tempen förra sommaren så häften dog.. Så hoppar in i tråden, i hopp om att få tips!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

72mm
2015-02-22 23:23
#3

Jag hade en bordsfläkt av pelartyp som jag testade att lägga längs med ena kanten så den blåste ner mellan täckglaset och kanten. Detta sänkte temperaturen i mitt 30L kar med två grader ganska så omgående. 

Om man tar upp ett fyrkantigt hål i täckglaset och monterar en vanlig chassi-fläkt där, borde man kunna kyla än mer effektivt med en ganska kompakt konstruktion. En hög luftström över ytan innebär markant ökad avdunstning, detta kräver energi. Denna energi tas från vattnet i form av värme. 

Vet bara inte exakt hur effektivt det kan bli. Att bara ta bort täckglaset och ställa upp en bordsfläkt riktad mot ytan räcker troligtvis ganska långt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Upp till toppen
Annons: