Annons:
Etikettallmänt-om-räkor
Läst 1097 ggr
[Mogg]
1/30/15, 11:42 AM

Gula Räkor?

Hej. Jag kommer börja ett akvarium snart och jag kommer inte vara redo att köpa några djur till det tills april eller något (måste cycle det). Men jag vet att jag vill gärna ha gula räkor i det. Vet ni vart jag kan köpa bra räkor? Är gula räkor svårt att hitta?

Annons:
wille_wille
1/30/15, 8:24 PM
#1

Tror inte gula räkor är överdrivet svåra att hitta. Finns bl.a. gula körsbärsräkor och tangerine tiger som är gul/orange 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Mogg]
1/31/15, 9:47 AM
#2

Jag menade just gula körsbärsräkor. Finns de vanligt i zoo affär?

wille_wille
1/31/15, 10:11 AM
#3

Jag tror inte de brukar finnas i akvarieaffärer, de är nog lättare att få tag på privat.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Mogg]
1/31/15, 10:30 AM
#4

Finns det någon sida där jag kan hitta en säljare? Som många använder och är pålitlig?

wille_wille
1/31/15, 12:25 PM
#5

Jag tror GuUuLd som är Medarbetare här har gula körsbär…

Finns även redbee.se och gruppen räkor säljes eller akvarister 2.0 annonser på facebook :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Mogg]
1/31/15, 2:48 PM
#6

Tack!

Annons:
Frida B
1/31/15, 4:21 PM
#7

Tänk bara på att räkor kan vara känsliga, så man bör hålla jämna värden i akvariumet, mycket växter och akta sig för nitritspik :) Lycka till med dina räkor!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Mogg]
1/31/15, 7:40 PM
#8

Tack för tipsen. Jag kommer fråga många saker här. Det är mitt första akvarium! Det ska vara mellan 90-110 liter och jag tänker ha massa växter i och låta den (cycle på engelska). Så jag kommer inte sätta in djur i flera veckor (ska köpa prov för nitrit också!). Jag tänker köpa någon körsbärsräka (röd eller gul, jag har inte riktigt bestämt mig), Kolglödstetror, och pygmy corydoras. Kanske blåa platy också. Vi får se! :)

Frida B
1/31/15, 7:51 PM
#9

#8 skulle dock inte rekomendera att ha räkor ihop med varken kolglödstetror eller platys faktiskt, då räkorna riskerar att bli uppätna. Annars låter det jättebra!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Mogg]
1/31/15, 8:21 PM
#10

Kolglödstetror är lika små som räkor och det finns många som har de tillsammans med räkor. Jag kollar upp det lite mer men jag tror inte att det är någon problem. Menar du att de kommer äta upp yngel?

Frida B
1/31/15, 8:28 PM
#11

#10 haha tänkte på glödbandstetror! Mybad. Men oavsett vad hade jag inte haft platy ihop med räkor då platyn kan se räkorna som lunch. Men det kan också gå, det beror på hur mycket gömställen man har och hur snälla platys man har…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Mogg]
1/31/15, 8:32 PM
#12

Okej! Jag får fundera lite mer över platyn då. Tack så mycket! :)

[Udoon]
1/31/15, 10:32 PM
#13

hur funkar det här med cycling, haringen jättekoll på det. hur får man igång bakteriekulturen osv utan något levande i karet?🤔

Annons:
Frida B
1/31/15, 10:53 PM
#14

#13 det får man när man slänger ner lite fisk eller liknande (snäckor funkar dock inte vad jag vet, fast tekniskt sett borde det göra det). Utan levande ting (växter borträknat) så är det inte riktigt helt klart, beroende på vad man ska ha karet till. Man måste köra igång det med 2-3 fiskar till att börja med, och sedan succesivt öka antalet fisk/räkor osv :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Udoon]
1/31/15, 11:01 PM
#15

#14 det vet jag om, men TS pratar om att inte ha i några djur förräns i april, så jag blev nyfiken på hur det går till då🤔

Frida B
1/31/15, 11:31 PM
#16

#15 då står det helt enkelt still :) om man gör vb som vanligt osv, ser till att växterna göds rätt och att inte alger tar över akvariumet, så tror jag det går alldeles utmärkt.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Mogg]
2/1/15, 9:38 AM
#17

Eftersom jag kommer använda jord och sånt behöver akvarium fixa till sig lite innan jag slänger in djur. Jag tror att det blir någon stor utsläpp från jorden som behövs stabiliseras - annars dör fiskarna. När det är bättre kommer jag lägga in några djur, men inte för mycket i början.

Upp till toppen
Annons: