Annons:
Etikettakvariet
Läst 779 ggr
Lamina
2015-01-21 20:08

Frågor om start av räkkar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick hem mitt Fluval Edge igår och är i full fart med att starta upp det. Var en tur på stan idag och köpte växter och en termometer. Tänkte jag skulle kolla tempen innan jag lägger pengar på en doppvärmare. Temperaturen i karet ligger på 22-23 grader ca. På doppvärmaren till Fluval Edge står det att den höjer temperaturen med ca 4 grader. Ska ha CR och CB, behöver jag köpa doppvärmaren då? Eller riskerar jag kanske att det blir för varmt? Jag köpte som sagt var växter idag. Ska skaffa en liten rot med Mossa också. Jag vill gärna låta karet och växterna gotta till sig någon månad innan jag köper räkor. Funderar lite på om jag inte borde tillsätta växtnäring så växterna har nått att leva på under tiden? Eller behövs det inte? Har för mig att växtnäring är farligt för räkor? Finns det någon sort jag kan använda?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
wille_wille
2015-01-21 20:20
#1

Doppvärmaren bör du inte behöva använda, jag hade 21° till mina CR förut och de verkade trivas. För att akvariet ska kunna "gotta till sig" så behöver det något som bajsar och tillför bakterier (fisk), så köp någon guppy eller liknande mindre fisk som kan gå däri ett tag innan du släpper i räkorna. Men gör dig av med fiskarna när du köper räkor för annars får du nog inte så mycket räklingar 😉

Happy life Happy plant fungerar till räkor 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Lamina
2015-01-21 21:52
#2

Men 23 liter är väl lite litet för fisk?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

wille_wille
2015-01-21 22:00
#3

Jaså det var så litet…

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Lamina
2015-01-22 00:22
#4

Ha ha, ja det är det. Men jag var mer ute efter att växterna ska få växa till sig lite. Men tack så jättemycket för all hjälp, det uppskattas. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

72mm
2015-01-24 23:24
#5

Alltså, det här med att det behövs något djur för att få igång bakterie-odlingen är väl ändå inte sant? Så länge något organiskt material bryts ner så lär det väl fungera? Så om man bara stoppar i massa växter och inte är supernoga med att avlägsna minsta lilla vissna blad så byggs nog bakterierna upp. Vill man kan man ju alltid tillföra kväve i form av fiskmat eller ren ammoniak.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Lamina
2015-01-24 23:28
#6

Har stoppat ner en rot med Mossa och en liten växt som kryper längs botten, så nu är hela karet fyllt med växter. Köpte 5 Boraras Merah också, och dom verkar trivas bra. Ska köpa 2-3 till sen, men vill inte överbelasta karet det första jag gör. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
72mm
2015-01-25 00:01
#7

Jo, att bara lägga till lite i taget tror jag är väldigt smart.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Frida B
2015-01-25 14:10
#8

#5 jodå, det stämmer. :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: