Annons:
Etikettallmänt-om-räkor
Läst 891 ggr
Emma,tb
4/2/20, 5:34 PM

Måste man ha akvariepump?

Hej! Lite frågor angående körsbärsräkor. Behöver dem ha akvariepump? Hur många ska man ha? kan man ha ett typ akvarium/terrarium som är 30x….. Hur länge lever dem. Vad ska dem äta? Hur många färger finns det.? Svara gärna så snabbt ni kan.🙂

Annons:
Daniel.R
8/10/20, 2:01 PM
#2

Behöver dem ha akvariepump?

De behöver tillräckligt med syre i vattnet, och tillräckligt bra vatten, om det tillkommer av vattenbyten/växter(ex nanoaquarium)/pump/filter, rekommenderat är något som bäbisräkor inte kan fastna i, om du vill att de överlever :) 

Här berättas detaljerat om vattenparametrar för körsbärsräkor, och andra räkor:

https://www.youtube.com/watch?v=X3eVsD9kDbw

Hur många ska man ha?

Minst 10 säger min lokala fiskaffär och många på google, de flesta av mina första ~20 dog, antagligen för otillräcklig bakterieflora i akvariet. 3 överlevde av de första 10 jag köpte tills idag och har fått räklingar 1-2 gånger vardera

kan man ha ett typ akvarium/terrarium som är 30x…..

Vad jag hört kan man ha 2-3 räkor per liter vatten i akvariet, plus minus beroende på akvariets övriga innehåll av växter och djur.

Hur länge lever dem.
0-3 år ;)

Vad ska dem äta?

Fiskfoder, räkfoder, kräftdjursfoder, vissa blancherade/kokta/torkade grönsaker, ex morot, gurka.. Ger mina småbitar av spirulina tabletter. De äter bakterier/alger/döda växter.

Hur många färger finns det.?

Vanligaste är röd, följt av gul/blå/"ghost"(genomskinlig) etc. Finns alla möjliga, några av mina verkar bli lila i senaste generationen :D och en del gula med rosa stjärt!

Upp till toppen
Annons: