Annons:
Etiketträkarter
Läst 801 ggr
Cecilia.S
2019-07-18 07:27

Neocaridina sp. (TJ) / Humleräka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj 🙂 Jag kommer inom en snar framtid starta upp ett 55 l växtkar med CO2 och har fastnat lite extra för just gula räkor. Vid ett besök hos en handlare igår fick jag syn på arten Neocaridina sp. TJ med det svenska handelsnamnet Humleräka (vad står TJ för?). Vet ni någonting om den här specifika arten eller har ni något annat som ni gärna skulle vilja dela med er av? Jag har nämligen svårt att hitta info.

Akvarie- och vattenförhållanden, svårighetsgrad för fortplantning storlek m.m.

Har ni några andra allmänna tips när det gäller att köpa hem räkor? Jag har haft akvarium igång i några år men har aldrig ägt några räkor. Just det här karet kommer startas upp med ADA Amazonia aqua Soil - ett substrat som släpper ifrån sig Ammoniak de första veckorna. Invändningar? Har tänkt vänta någon vecka med att introducera karet för de första invånarna och då blir det endlers guppy, därefter inköp av räkor efter ca 1 månad.

Räkorna i affären…

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Cecilia.S
2019-07-18 07:30
#1

Min egen gissning är att detta bara är en färgvariant av körsbärsräka?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Sebastian0403
2019-07-18 08:43
#2

#0 jag tror att det bara är en annan färgvariant av körsbärsräkan som finns att läsa om på zoopet. Jag har inga speciella tips på att ta hem räkor då jag bara har lagt dom i en påse med lite filtervadd i och sedan åkt hem (filtervadden för att dom ska kunna gräva in och gömma sig så dom inte stressas). Men annars så är körsbärsräkan väldigt enkla att få lek hos då dom nästan alltid gör det automatiskt när det finns en hane och hona. Dom gillar mellan 10-25 grader men jag har faktist lyckats med att ha dom i 27 grader en gång då min värmare gick sönder. Men dom trivdes ändå och fortsatte att föröka sig. Dom är väldigt enkla så länge förutsättningarna finns som mat m.m Och dom vill ha ett pH av 6,5-8. Dom äter typ allt du ger dom :)

Upp till toppen
Annons: