Annons:
Etikettallmänt-om-räkor
Läst 757 ggr
angie18
2018-11-24 20:58

byta bottensubstrat

jag tänkte byta botten i ett av mina räkkar, finns de något smidigt sätt att byta botten utan att ta ur räkorna??😬😬 har jord+grus nu och vill byta till sand 😊

Annons:
72mm
2018-11-24 22:37
#1

Beror lite på hur många räkor det är, och om du  har många räklingar? 

Man kan suga upp botten med slang, men tiden du kommer tillbringa stirrandes ner i en hink för att kontrollera hur många räkor som kom med är nog bättre lagd på att helt enkelt håva räkorna först så att du kan jobba i lugn och ro. 

Har man plockat ut all inredning (och antagligen växter med eftersom du ska byta botten) är det mycket lättare att få fatt på de små liven. 

PS/Edit: Jag har inte testat detta, men om jag skulle försöka flytta en stor koloni med många små, kanske man skulle kunna utnyttja deras naturliga beteende att sticka och gömma sig? 

Något sådant här; 

  1. Ta ut allt utan botten-substratet
  2. Ställ en bytta (2L eller så) med deras java-mossa i 
  3. Börja håva de stora - de som du inte får tag på kommer gömma sig i mossan - speciellt de små. 
  4. Jaga in de djärva som fortfarande är på substratet
  5. Lyft försiktigt ut hela byttan, Mossa, räklingar, vatten och allt. 

Skulle det fungera kanske?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

angie18
2018-11-24 22:43
#2

har ca 10 stora o säkert 3ggr så många räklingar 😏😏😏 just räklingarna ja undrar hur jag ska få tag i😂😂 därför tänkte jag om de fanns nån möjlighet att byta medans man har dom kvar däri..

72mm
2018-11-24 22:57
#3

Är det jord du ska ta ut lär det ju bli becksvart vatten så fort du rör i det. Visst kan du säkert skyffla upp den gamla botten och suga och så… men du kommer jobba blint och får helt enkelt hoppas på att du inte får med för många små. 

Jag skulle nog bita i det sura äpplet och helt enkelt flytta dem. De mår nog bättre i en hink med sitt gamla vatten och lite av sin gamla inredning än i lervällingen du kommer göra 😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

angie18
2018-11-25 08:29
#4

tror att jag provar de du skrev ovanför med bytta, Mossa o håv 😊

72mm
2018-11-25 09:57
#5

#4 Toppen! jag planerar, du utför :)  

Rapportera gärna om det fungerade som det var tänkt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

angie18
2018-11-25 12:19
#6

absolut de ska jag göra😊 tack för tipset😊

Annons:
angie18
2018-11-26 11:49
#7

sådär nu har jag precis blivit klar, gjorde som du skrev ovan men när de vart mindre vatten så gjorde jag som en krater o la dit en liten håv med deras favorit mat, kunde räkna till 27 synliga räkor och så är jag rätt säker på att de låg lite i mossorna oxåå😊 nån försvann säkert men jag tyckte de gick bra ska jag flytta räklingar igen kommer jag förmodligen göra på de här viset om inget annat super trick dykt upp😂🙈

Upp till toppen
Annons: