Annons:
Etikettövrigt
Läst 752 ggr
Aquarious
11/7/18, 1:42 PM

Snäckor

Hej Mina posthornssnäckor har minskat i antal! Vad gör jag för att få igång produktionen igen ?

Annons:
72mm
11/10/18, 2:50 PM
#1

Så länge det inte är något skumt i vattnet (koppar eller extrem kalkbrist t.ex) och det inte finns något annat i karet med aptit på just posthorn så borde de föröka sig ganska friskt. 

Lite fräschare vatten och mer mat kanske?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Aquarious
11/10/18, 4:48 PM
#2

Ok, tack!

Aquarious
11/20/18, 1:32 AM
#3

Ser nu att jag har fått besök av planaria! Har både räkor och snäckor, vad gör jag? Läser om planariafällor, men kanske bättre att flytta om och sanera. Har även Werners regnbågsfisk i karet, men de verkar inte tycka om maskarna!😕

72mm
11/20/18, 11:23 AM
#4

Är du hundra på att det verkligen är planaria? De ska ha trekantigt huvud, annars är det troligen någon annan typ av plattmask. Det finns en del arter…

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Aquarious
11/20/18, 11:55 AM
#5

Ja, jag tror det efter allt sökande… Drar mig lite att starta upp ett nytt, men det kanske är det enda. Har hört att pansarmalar äter maskarna men frågan är hur det går med räkorna då? Har även kulfiskar som kunde få besöka maskarna men även då gäller det hu att rädda räkor o sniglar😊

72mm
11/20/18, 12:22 PM
#6

Räkor och posthorn kan ju leva i en hink ganska många dagar om du plockar med lite filtermedia och ger vattnet lite cirkulation.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Upp till toppen
Annons: