Annons:
Etiketträkarter
Läst 754 ggr
k-line
10/27/18, 3:46 PM

Hjälp att artbestämma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här i veckan tog vi över en väns akvarium. I akvariet fanns två räkor, dels en som vi fått höra är en solfjädersräka och sedan en obestämd räka. Kan ni hjälpa mig?

Annons:
Lillyrod
10/27/18, 4:16 PM
#1

Det ser ut som en Amanoräka. Den vill väldigt gärna ha kompisar 🙂

De är snabba simmare så de passar bäst i ett lite större kar än de vanliga körsbärsräkorna klarar. Jag har mina i 152 liter och de är verkligen duktiga simmare.

72mm
10/27/18, 4:18 PM
#2

Det där är en Caridina Multidentata, vanligtvis kallad Amano-räka. En hona tycker jag det ser ut som. 

Edit: Attans, och jag som trodde jag skulle bli först :)

De simmar bra, men framför allt är de riktigt nyfikna på vad som är utanför karet, och de klättrar och rör sig nästan lika bra på land som kräftor. Inte ovanligt att man kan hitta rymmare i ett annat rum.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

72mm
10/27/18, 4:25 PM
#3

"dels en som vi fått höra är en solfjädersräka"

Om det är så, är det en sk. "filter-feeder", dvs den tar nästan all mat ur det den kan fånga mot strömmen med sina solfjädrar. De kan behöva lite speciell omvårdnad, de gillar strömt vatten och mycket "friflygande" mat. För "rent" vatten svälter dem med andra ord.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

k-line
10/27/18, 4:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#1 & #2 tack för svar. Trodde nog att så var fallet. Ja, det är en livlig rackare och simmar som ni säger fort som attan. Tur vi har lock på karet då…annars kommer väll hundarna en dag med en räka i munnen. 😭 Hela karet är uppenbarligen fullt av små djur som vill ha sällskap. Antar att solfjädersräkan inte räknas som sällskap till en Amano?

Vi fortsätter skynda långsamt och lära oss om våra invånare.

Lillyrod
10/27/18, 4:47 PM
#5

Som sällskap till vem det än må vara är endast individer av samma sort 😉

72mm
10/27/18, 4:53 PM
#6

Jag vet inte om just Amano vill ha mer sällskap än andra räkor, det gäller för nästan alla arter. Utom kanske just din solfjäder då kanske. Det enda de brukar bry sig om är att få sitta på bästa stället (mest vattenflöde) i karet. Går de och plockar som vanliga räkor kan det vara ett tecken på att de inte kan fånga tillräckligt med mat ur vattnet. 

Du skrev att du hade musslor också? De filtrerar väl vad jag vet även de vatten för mat?  Vare sig solfjädrar eller musslor är väl så vanliga, låter lite som en tanke att ha dem ihop… Din vän hade inte speciell mat för just dessa?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
k-line
10/27/18, 5:00 PM
#7

#6 ja, jag har musslor också (2 ev. 3). 

Helt klart fanns där en plan. Jag frågar successivt även de f.d. ägarna. Problemet är att jag känner frun i huset bäst, och hon var den som absolut inte intresserade sig för akvariet…så det tar lite tid att få svar på alla frågor 😂

Solfjädersräkan har sitter i gröna växten vid vattenutblåset nästan hela tiden. Fotot är taget när krabaten ääääääntligen var på behörigt avstånd att fota 😉

Lillyrod
10/27/18, 5:09 PM
#8

Om du ger spirulinapulver i vattnet så blir de glada. De äter normalt inte som vanliga räkor utan som sagts innan filtrerar de vattnet. Då gäller det att det finns mat i det så att säga.

k-line
10/27/18, 5:16 PM
#9

#8 Toppen, det skall jag göra. Vart köper jag sådant pulver?

Lillyrod
10/27/18, 5:25 PM
#10

Det brukar finnas i din vanliga mataffär. Bland hälsokosten : )

72mm
10/27/18, 5:31 PM
#11

Var lite försiktig med mängden spirulina/chlorella-pulver bara, spec. i en så liten tank. Det är otroligt näringsrikt och bryts snabbt ner i vattnet och producerar ordentliga mängder otrevligheter.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

k-line
10/27/18, 6:15 PM
#12

#10 & #11 då fixar jag hem lite spirulinapulver om krabaten väljer att sitta mindre vid utblåset och går mer på botten.

k-line
10/29/18, 12:26 PM
#13

Ytterligare en fråga. Vi var och tittade på lite räkor, och såklart skall vi köpa någon/några kompisar till Amanoräkan av samma art. 

Dock såg vi helt underbara färgglada körsbärsräkor också. Kan man ha ett par sådana också eller är de inte kompatibla? Dvs kommer de bråka/stressa varandra? Har försökt läsa runt på nätet men hittar egentligen inget.

Annons:
72mm
10/29/18, 12:55 PM
#14

Det beror nog lite på. Amanosarna blir ganska gamla och stora. De kan vara otroligt buffliga, så vill de äta något så gör de det. Mindre räkor får helt enkelt flytta på sig. 

Mycket möjligt att körsbär inte skulle trivas så bra tillsammans med ett gäng Amanos, fast det finns många som har dem ihop, så vad vet jag? De kommer iaf inte äta upp varandra eller skapa bastarder.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Lillyrod
10/29/18, 2:18 PM
#15

Även körsbärsräkor vill vara ett gäng. Gärna ett tiotal. De går bra att hålla i 30 liter. Trivs de blir de snart fler : )

k-line
10/29/18, 3:40 PM
#16

#14 då kanske vi skall testa.

#15 ja, jag har hört att det lätt blir fler av körsbärsräkorna 😃

Funderar på hur gammal min Amanoräka kan vara? Den är cirka 5 cm lång. De som hade akvariet före oss hade det i väldigt exakt tre år. Någon som har en aning om vilket kön? 

 Solfjärdersräkan måste vara en hane, då den är ca 6 cm lång och jag har läst att dessa kan bli 12 år gamla och honan har en maxlängd på 6 cm och hanen en maxlängd på 10 cm.

Upp till toppen
Annons: