Annons:
Etikettakvariet
Läst 469 ggr
RosaYlva
2018-10-18 17:31

Vilket akvarium är lämpligast?

Hej. Har finulat på akvarieräkor men vet egentligen inget om dom. Har haft fiskar dock. Obeervera så har jag ännu inte köpt något men jag undrar över en större skål? Vet att fiskar ej skall ha runt, hur är det med räkor? Eller såna där mindre kvadratisk akvarium, inte så litet som nano. Vilken typ av bottenmaterial skall de ha så de inte fastnar med benen. Kram

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

Annons:
mats08
2018-10-19 11:58
#1

Mindre än 10 liter skulle inte jag rekommendera, men mest för att det blir så svårt att hålla bra kvalitet på vattnet. Hur det sedan ser ut behöver man inte tänka så mycket på. Fiskar behöver stora kar där de kan simma ordentligt, men räkor rör sig på ett annat sätt och därför skulle väl exempelvis en guldfiskskål funka. Jag vet en del som har stora glasvaser som kanske inte är mer än knappt 20 cm i diameter, men kanske 60-70 cm höga. Ser läckert ut med höga växter i det.

Tänk på att ha mycket belysning i det akvarium du nu väljer, räkor älskar alger så här är algerna bara en fördel.

72mm
2018-10-21 08:59
#2

Räkor gillar ytor att beta på - de lever inte bara av alger utan även av de mikroorganismer som frodas där. Ytor är dock inte bara botten utan också glas, växter, sten och rötter. Så ge dem gärna någon rot och växter. Speciellt om du använder en hög behållare med liten bottenyta.

När de är små gillar de även att kunna gömma sig så Mossa, java-mossa är alltid ett hett tips.  

Ett svampfilter kan du stoppa ner i nästan vilken burk/vas du än vill ha. 

Bottenmaterial kan vara närmast religiöst för många, åsikterna är ordentligt spretiga. En del säger att det inte spelar någon roll överhuvudtaget (odlare håller ibland räkor utan något bottenmaterial alls), andra att nyckeln till framgång är just valet av "substrat". 

Beroende på  typ av räkor kan nog båda lägren ha rätt. Substratet kan nämligen används för att justera vattenparametrarna åt ett fördelaktigt håll. För de flesta vanliga räkor så duger troligen vilken botten som helst, grus, sand osv… Kanske se till att det inte är något som höjer pH för mycket bara.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Upp till toppen
Annons: