Annons:
Etikettallmänt-om-räkor
Läst 1189 ggr
Loppelus
1/24/17, 12:55 PM

Amano

Tål amanoräkor salt? Om jag saltbadar mina guppy för parasiter och sen släpper i karet utan saltvattnet.

Djurälskare

Annons:
Erik97an
1/24/17, 10:42 PM
#1

Förstod inte exakt men skriver ändå hehe..

Ska du saltbada fisk så skulle jag slängt i guppysarna i ett karantän akvarium där du kan saltbada de.

amanos klarar en viss del salt men inte för mycket. de klarar bräcktvatten.

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Erik97an
1/24/17, 10:44 PM
#2

jag föredrar att du kör guppys i saltbad '' vid sidan om '' och sedan stoppar tbx de till de vanliga karet.

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Loppelus
1/25/17, 5:04 PM
#3

Det va så jag mena med :). Men har läst att dom behöver salt för att räklingarna ska klara sig???

Djurälskare

Erik97an
1/25/17, 5:31 PM
#4

ja precis. det såkallade bräcktvatten använder man ju för att amanos räklingar ska överleva men har man för mycket salt i karet kan de dö.

har du amano med rom?

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Loppelus
1/25/17, 9:29 PM
#5

Nej inte än. Hur mycket salt behövs för att de ska överleva? Akvariet på 54 l. Något mer som jag bör tänka på om de får rom?

Djurälskare

ruterdamsex
3/12/17, 11:15 AM
#6

Mina amano gör nya amano utan salt i vattnet. ;)

Annons:
oh-la
3/27/17, 12:03 PM
#7

nu är ju den här tråden ett par månader, men att få larver från amano att överleva kräver förberedelse och extra utrustning. det är viss skillnad på amano och exempelvis körsbärsräkor när det kommer till förökning. körsbärsräkor kläcks som färdiga små räkor, där satsas det på färre ägg, men större yngel. amano kläcks som larver och genomgår ett antal utvecklingssteg innan de blir små räkor, larverna kläcks i sötvatten och spolas ut i saltvatten där de utvecklas från larver till räkor, den vuxna amanoräkan ska inte ha saltvatten. lättast är att flytta den rombärande honan till ett eget akvarium och hålla koll! när larverna kläckts flyttar man honan tillbaks till sitt ursprungliga akvarium och ökar salthalten i yngelakvariet långsamt upp till runt 3%. det kluriga därefter är att ge larverna föda. de är så små, så inget kommersiellt foder fungerar. att fixa grönvatten är en lösning, alltså få encelliga växtplankton att blomma och ge dem det.

täta vattenbyten, dagliga, för att hålla vattnet av god kvalitet är också viktigt.  

jag skulle gärna testa att odla amano någon gång. vet att när jag höll på mycket med räkor var det bara ett par personer i sverige som lyckats. tror egentligen inte att det är så svårt, däremot kräver det en del tid, kunskap och engagemang. däremot går det inte att öka på salthalten i sitt vanliga akvarium med amano och tro att det ska funka… tyvärr… det enda man riskerar att lyckas med då är att döda av det man har i det akvariet.

Upp till toppen
Annons: