Annons:
Etikettallmänt-om-räkor
Läst 1706 ggr
[SarahOhrn]
8/6/16, 11:20 AM

Mitt första räkakvarium, lite frågor

Jag har ett ganska nystartat 54L akvarium med fiskar (än så länge 7 guppy, 10 neontetror, 3 pansarmalar och 3 amanoräkor), men där går ju inte att ha andra mindre räkor då dom troligtvis blir uppätna? Så tänkte starta ett separat litet akvarium till detta. Frågan är då ska jag ha enbart räkor där i eller går det att även ha snäckor (posthorn) där i eller behöver dom större så dom bör vara med fiskarna? Hur litet akvarium kan man ha till räkor? (Hur många i t ex 20l) Och har någon tips på var man kan hitta ngn billigare variant (ingen lust att betala 700kr för ett litet akvarium)? Behöver dom också en pump? Om man får fiskyngel kan man ha dom där i tills dom växer på sig så dom inte blir uppätna? Funkar alla sorters räkor ihop? Något mer jag bör tänka på?

Annons:
wille_wille
8/7/16, 7:53 PM
#1

Posthornssnäckor fungerar bra med räkor även i små akvarier :)

20l skulle jag säga är minsta du kan ha för att kunna bibehålla en god balans i akvariet. Ha gärna 30l eller ännu större. Vill du inte köpa ett nytt för 700 brukar det komma upp lite billigare på blocket och i annonsgrupper på facebook (t.ex. akvarister 2.0 annonser). Annars kan du ju få ett 54l för samma peng, det brukar finnas fler begagnade i den storleken också 😉 Att börja med 10 räkor brukar vara ganska lagom och sedan låta dem föröka sig brukar fungera bra, finns ingen direkt regel för hur många man kan ha per liter eller så. Pump är inget krav men det rekommenderas starkt för att få en bra bakterieflora i akvariet, för att cirkulera, syresätta och rena vattnet. Att ha ett akvarium utan pump är normalt sett svårare än att ha ett med.

Du kan ha fiskyngel med räkorna, tänk dock på att räkynglena kan bli mat till fiskarna.

Det bästa är att ha enbart en sorts räkor, räkor inom samma släkte kan korsa sig och skapa hybrider, vilket inte är önskvärt. Räkor från olika släkten korsar sig inte MEN de kan konkurrera ut varandra, t.ex. genom att den ena arten lägger beslag på maten varje gång så den andra svälter ihjäl.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[SarahOhrn]
8/7/16, 8:03 PM
#2

Ah tack för tips! Lite svårt med plats bara för flera 54l om man ska ha flera med olika sorters räkor i också :P Men har tänkt minst 20L. Får klura lite på det kostar ju en del med nano också. Tyvärr bor jag i en stad dör det säljs väldigt lite akvarium om man jämför med en storstad liksom så dom blir dyrare även begagnat :P

Liten boll
8/9/16, 7:59 PM
#3

Pansarmalar passar inte i 54L och de ska va minst 6 st

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[SarahOhrn]
8/9/16, 9:45 PM
#4

Ok? Fick fram att det skulle va ok :S tur jag ska skaffa ett större snarast då

wille_wille
8/10/16, 10:57 AM
#5

#3 Det beror på vilken sorts pansarmal det är, några är små och passar i 54l :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Liten boll
8/10/16, 2:24 PM
#6

Jo men de ska ändå va minst 6 st då är stimfisk

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Annons:
wille_wille
8/10/16, 7:49 PM
#7

#6 Ja det stämmer dock 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

immobilized
8/11/16, 11:04 AM
#8

Det finns x antal grupper på Fejjan där man kan ha tur och komma över billiga kar. Vi köpte vårt nano komplett för typ 250 kr tror jag.  Gubben min har bara haft stora firrar innan så det minsta vi hade var ett 54L men nu finns ett nano på 30L med lyckliga CR räkor i. Åtminstone två av dem väntar dessutom smått.😃

Annars kan jag varmt tipsa om att kolla om du har möjlighet att åka på någon auktion. Jag var i Örebro på deras auktion senast och det var mycket trevligt. Tyvärr hade jag inte tid att stanna så länge då jag skulle vidare till en av hundarnas uppfödare,men mycket kul att träffa akvarister och skaka hand med några man bara chattat med innan.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

[SarahOhrn]
8/15/16, 10:58 AM
#9

Verkar dåligt med akvarium till salu (spec till bra priser) här kring Gävle tyvärr :( men håller utkik för fullt

Sebastian0403
11/14/18, 3:33 PM
#10

Pansarmalar vill vara minst 5 stycken

Upp till toppen
Annons: