Annons:
Etikettodling-och-avel
Läst 1327 ggr
jollycox
5/15/16, 8:51 PM

Göra med räkyngel?

Om man får mer räkyngel än man har plats med, vad gör man då om man inte får dom sålda/bortskänkta (till privatperson eller djuraffär)?
Jag tänker att man kan hålla nere beståndet genom att ha fiskar som äter ynglen men också gömställen så dom inte äter upp alla. Men då måste man ju vara säker på att fisken verkligen äter räkyngel. Vilka fiskar äter garanterat räkyngel? och kan bo i 110 liter eller mindre.

Jag har amanoräkor pga detta med yngel men funderar på att skaffa någon annan sort.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Frida B
5/15/16, 8:53 PM
#1

Tror nog inte du behöver oroa dig över att få problem med räkbeståndet i ett 110l… Jag råkade ha 300 räkor i ett 54l utan att ens veta om det, då det inte syntes att de var så många ;) Men annars finns de flesta fiskar faktiskt, guppy är ju en vanlig sådan. Eller tetror.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

jollycox
5/16/16, 4:11 PM
#2

Oj, 300 stycken! Jag har guppys just nu och när dom har minskat i beståndet tänkte jag skaffa svarta neontetror. Så det blir kanske lite räkor då. Men innan räkor ska jag skaffa ottosar. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Hells Angel
5/17/16, 10:22 AM
#3

Galaxyrasboror äter räkyngel, iaf vissa. Du kan även ge några till mig! 😃

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

[Jamik]1
5/20/16, 11:03 AM
#4

när jag byter vatten 1 gång i veckan så suger jag med en slamsugare och på så sätt får jag upp en massa räkyngel som jag sedan avlivar. Det är ett måste då de förökar sig enormt hos mig.  Lycka till

Hells Angel
5/20/16, 11:10 AM
#5

#4 Jaaaag kan ta dem annars?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

jollycox
5/30/16, 2:17 PM
#6

Hur avlivar man räkor/räkyngel? (om man får fråga det på detta forum)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
robinkpro
6/9/16, 10:04 PM
#7

Kan du skicka de istället till mig :) jag vill gärna ha räkor eller kan du steka några. (skämtade med det sista)

Tigerlanden
6/9/16, 10:42 PM
#8

Jag har aldrig avlivat räkor men jag antar att det lättaste är att skära huvudet av dom då dom dör ganska snabbt då. Men jag tycker att det är dumt att avliva friska räkor, och särskilt när det är folk som kan tänka sig köpa dom.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

Hundtassens
7/26/16, 9:56 PM
#9

om någon i denna grupp bor nära västmanland/dalarna tar jag gärna emot "överskottsräkor" de blir dock mat till en liten sköldpadda då :)

Upp till toppen
Annons: