Annons:
Etikettvattnet
Läst 1369 ggr
RatAss2
3/15/16, 9:52 PM

Behöver hjälp med vattenvärden

Hej!

Jag har inte startat akvariet ännu men jag försöker söka så mycket kunskap jag kan om räkor innan det är dags.

Det är ett 30 liters som jag tänkt ha några olika små dvärgräkor. Jag bor i Wales där kranvattnet är bra dåligt för akvarier så akvariebutiken erbjuder en att köpa vatten från dem som de förberett med alla medel som behövs för att göra det fiskvänligt. Han nämnde PH men också TDS? TDS penna för att mäta något värde som skulle vara närmare 0?

Tänkte jag skulle höra med er här för att få en svensk version av det hela :P

Så vad är det för medel och grejer man behöver ha hemma för att fixa de olika värdena i ett räkkar?

Annons:
RatAss2
4/14/16, 12:27 AM
#1

Nog finns det väl någon vattenkunnig här?

Vemsan
4/15/16, 10:14 AM
#2

Jag har för mig att TDS ska mäta totala vattenvärdet när det kommer till bland annat Calcium, Magnesium, Fosfor och Nitrit. Möjligtvis att det mäter salthalten också. Vet att det finns ett medel som heter Happy Life HappyCont som ska förvandla sämre vatten till fisk och räkvänligt vatten. Dock vet jag inte hur effektivt detta medel är. Hoppas någon har bättre svar på din fråga 🙂

Hälsningar Vemsan

Kimmi83
4/23/16, 8:18 AM
#3

Vi har ju andra förutsättningar då vårt vatten håller bra kvalité- har du kollat upp vattenförberedande medel? Tar ju bort en del metaller och alger med för den delen. Vet inte om det kan hjälpa dej? Man är ju inte lika insatt där då vi har bra vatten;)

RatAss2
4/23/16, 11:46 AM
#4

Tack för svar :) JAg antar att det måste vara nått som bara gäller här då, så många olika pennor och teststickor för olika saker. Så vad använder ni till era?

Upp till toppen
Annons: