Annons:
Etikettfoder
Läst 1814 ggr
jollycox
12/15/15, 10:10 PM

Hur ofta ge mat?

Jag köpte fem amanoräkor för en vecka sedan. Finns nu bara fyra kvar då en rymde. I början gick allt bra men i helgen som var så började dom äta på mina växter, främst nymphoides sp taiwan. Den är nästan helt uppäten. Därmed drar jag slutsatsen att det inte finns tillräckligt mat åt dom(har ett gäng snäckor som äter alla alger).
Jag får mat åt dom på söndag och tills dess ger jag grönsaker. Dom fick ärtor igår men hur ofta ska jag mata dom?
Även sen när jag får mat åt dom(algtabletter, till att börja med) hur ofta ska jag ge dom? Eftersom dom ger sig på växterna om dom får för lite.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
wille_wille
12/16/15, 7:08 AM
#1

Testa att mata varannan dag och se om de slutar. Det kanske krävs att man matar varje dag…

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Frida B
12/16/15, 12:33 PM
#2

Säger som föregående talare, testa. Testa dig fram. Men se upp för nitritspik! Sen vet jag med mig att vissa räkor gillar vissa växter… Oavsett hur mycket mat dom får. Precis som att jag har en "extra magsäck" för godis osv ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

lollo70
12/16/15, 7:16 PM
#3

Brukar mata mina räkor dagligen eftersom de lever på botten äter de nästan allt. I naturen lever de på alger och insekter främst men även på mikroorganismer vilket egentligen är deras huvudrätt. Passa dig dock för mat med socker och "köttigt" det är inte så att det hamnar en död kalv i sjön 😂

jollycox
12/16/15, 7:33 PM
#4

Tack för svaren. Ikväll fick dom broccoli, det var ännumer uppskattat än ärtor.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Tigerlanden
1/24/16, 9:40 PM
#5

Mina får grönsaker tre gånger i veckan, samt en algtablett varje dag(förutom när jagbmatar med grönsaker) som dom får dela med ancistrusen. Jag rekommenderar att du gör som resten säger, även om dom tex inte äter det du ger dom så kommer dom överleva lääääänge, i ett akvarium finns som lollo70 säger massvis med mikroorganismer som dom kan äta…

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

jollycox
1/24/16, 9:47 PM
#6

Jag har lärt mig att mata dom tillräckligt. Dom får mat ca var tredje dag men dom tar ju lite flingfoder ibland när jag matar fiskarna.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
jollycox
3/4/16, 8:01 PM
#7

Idag upptäckte jag att räkorna hade kalasat på en växt. Jag gav dom algtablett och såg till så att alla fick en liten bit var. Det är inte lätt att vara räka och bo tillsammans med två glupska guppys och deras 12 yngel. Det blir inte mycket mat som sjunker till botten, och även om algtabletterna sjunker till botten så hittar fiskarna dom. När jag ger grönsaker får alla att äta men jag kommer ganska sällan ihåg att ge det, får införa en grönsaksdag.
Jag funderar på att typ handmata räkorna på något sätt. Tips?
Brukar ge flingfoder, fryst artemia och algtablett i småbitar.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Tigerlanden
3/4/16, 10:15 PM
#8

Man kan ge mat efter att man har släckt, det gör jag ibland. Annars kan man mata fiskarna och räkorna i olika hörn av akvariumet, fiskarna kan man ge nåt extra gott så att dom inte ens tänker tanken att ta räkisarnas mat.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

jollycox
3/5/16, 12:25 PM
#9

Om jag matar när jag har släckt så vet jag ju ändå inte om räkorna får mat. Att mata i olika hörn av akvariumet säkerställer inte heller att räkorna får mat då fiskarna kan äta upp sitt och hitta räkornas mat innan räkorna hittar det. Men tack för tipsen ändå. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Upp till toppen
Annons: