Annons:
Etikettodling-och-avel
Läst 2967 ggr
peachpie117
2015-08-14 13:37

Uppfödning av räkor?

Hej! Jag tänkte bara höra efter vad det gäller uppfödning av räkor i olika slag. Just nu har jag runt 6 stycken amanoräkor och en rätt stor körsbärsräka. Mina amanoräkor har gång på gång fått en massvis med rom men de kläcks aldrig… Sökte upp en massa på internet och på flera sidor säger det att amanoräkor ej går att föda upp. Är det sant? Eller kan man lyckas? Sedan tänkte jag även på hur man ser om det är en hona eller hane på räkor? Tacksam för svar:)

Annons:
Lojs
2015-08-14 13:43
#1

Amanoräkor går att föda upp, men det är riktigt svårt, de behöver ha bräckvatten när de kläcks. Körsbärsräkor däremot blir hur många som helst bara bebisarna har nånstans att gömma sig för eventuella andra invånare. 
Jag vet inte hur man "ska" se könsskillnad, jag ser det helt enkelt på om de har ägg eller ej, man ser äggen i "huvudet" som en fläck som ofta är gul men kan ha olika färgnyanser.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Frida B
2015-08-14 16:58
#2

Precis som #1 säger går det inte att föda upp amanos utan bräckt vatten, och det är ett jäkla jobb. Körsbär är tvärt om, svårt att inte få räklingar av dessa ;) Angående könsskillnader brukar jag kolla om räkan har rundad underdel, alltså om den set tjock ut kan man väl säga. Är den det brukar det vara en hona. Det kan man dock inte se förrän honan redan fått yngel.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Emmie117
2015-08-15 13:43
#3

Ahaa! Tack så mycket :) Har ett typ av salt till fiskar här hemma. Kan det funka till att få bräckt vatten? Eller är det något annat man behöver?

Emmisen

Lojs
2015-08-15 13:59
#4

Googla lite på typ "odla amano" så får du upp lite olika trådar mm med folk som försökt. Det verkar vara ganska få som lyckas.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Frida B
2015-08-16 15:38
#5

#3 är inte inte insatt i varken salt eller bräckt men skulle tro att det int bara går att blanda i lite salt.. :/

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: