Annons:
Etikettövrigt
Läst 2543 ggr
Yukionna15
2015-07-29 23:50

Att äga kampfisk (Betta)

Hej, jag har blivit intresserad av att skaffa kampfisk. Jag är en nybörjare på fiskar och akvarie hållning så  jag har lite frågor till er här på sajten gällande hållning av kampfisk som jag hoppas att ni kan svara på.

1, Vilken storlek på akvariet borde jag ha?. 2, Vilken temperatur och ph halt bör vattnet vara? 3, Villka sorters tillbehör bör jag ha i akvariet, så som termometer, dopp värmare m.m 4, Vilken sorts "städare" kan jag ha med kampfisken? räkor, malar eller liknande. 5, Jag har sett personer ha sina kampfiskar i "guldfisk skålar" hur funkar det? de har ju varken pump filter eller dylikt, är inte detta dåligt för fisken?

Kommer säkert med fler frågor men detta var det jag kom på nu. Tackar för alla svar

Annons:
itiswhatitis
2015-07-30 00:13
#1

Är långt ifrån jättekunnig men skaffade själv min första kampfisk för 2 dagar sen och har läst på en del så kan svara på en del frågor iallafall.

1. Allt mellan 20-60l går utmärkt. Jag skulle dock inte ha någon fisk alls i mindre utrymme än 30l. Personlig åsikt 😃Kom ihåg att kampfiskar gillar när det nästan är djungel i akvariet, dvs ha mycket växter, gärna flytväxter också.
2. Det är en tropisk fisk så ca 26-29 grader bör man ha för att hålla dom aktiva och välmående. Ph halt kan jag ej svara på.
3. Tillbehör till akvariet: sand/grus, doppvärmare, termometer, MYCKET växter. Pump kan man ha men en pump som skapar väldigt lite rörelse i vattnet då deras stora fenor gör att dom inte gillar när det är för strömt, blir för svårt för dom att ta sig fram då. Utan pump går dock bra, verkar det som :) dom gillar stilla vatten bäst. Men jag tror det allra bästa är att ha en svag, svag liten pump som gör liiite rörelse. Bara känns bättre om vattnet cirkulerar, tycker jag! Om än lite.