Annons:
Etikettövrigt
Läst 2543 ggr
Yukionna15
2015-07-29 23:50

Att äga kampfisk (Betta)

Hej, jag har blivit intresserad av att skaffa kampfisk. Jag är en nybörjare på fiskar och akvarie hållning så  jag har lite frågor till er här på sajten gällande hållning av kampfisk som jag hoppas att ni kan svara på.

1, Vilken storlek på akvariet borde jag ha?. 2, Vilken temperatur och ph halt bör vattnet vara? 3, Villka sorters tillbehör bör jag ha i akvariet, så som termometer, dopp värmare m.m 4, Vilken sorts "städare" kan jag ha med kampfisken? räkor, malar eller liknande. 5, Jag har sett personer ha sina kampfiskar i "guldfisk skålar" hur funkar det? de har ju varken pump filter eller dylikt, är inte detta dåligt för fisken?

Kommer säkert med fler frågor men detta var det jag kom på nu. Tackar för alla svar

Annons:
itiswhatitis
2015-07-30 00:13
#1

Är långt ifrån jättekunnig men skaffade själv min första kampfisk för 2 dagar sen och har läst på en del så kan svara på en del frågor iallafall.

1. Allt mellan 20-60l går utmärkt. Jag skulle dock inte ha någon fisk alls i mindre utrymme än 30l. Personlig åsikt 😃Kom ihåg att kampfiskar gillar när det nästan är djungel i akvariet, dvs ha mycket växter, gärna flytväxter också.
2. Det är en tropisk fisk så ca 26-29 grader bör man ha för att hålla dom aktiva och välmående. Ph halt kan jag ej svara på.
3. Tillbehör till akvariet: sand/grus, doppvärmare, termometer, MYCKET växter. Pump kan man ha men en pump som skapar väldigt lite rörelse i vattnet då deras stora fenor gör att dom inte gillar när det är för strömt, blir för svårt för dom att ta sig fram då. Utan pump går dock bra, verkar det som :) dom gillar stilla vatten bäst. Men jag tror det allra bästa är att ha en svag, svag liten pump som gör liiite rörelse. Bara känns bättre om vattnet cirkulerar, tycker jag! Om än lite.
4. Ha ej räkor, kampfiskar är köttätare och kommer troligen mumsa upp räkorna till middag. Kan funka i enstaka fall men ej värt att chansa för räkornas skull. Snäckor funkar utmärkt, små malar också om det är lite större akvarium.
5. Guldfiskskål ska man aldrig, aldrig ha till en fisk. Oavsett art.

Hoppas detta hjälpte lite.

Insta: isabellaroenne

BettaSplendens
2015-07-30 00:32
#2

1. Jag tycker 20 liter och uppåt. Men ofta lever de längre i större eftersom vattenkvalitén är stabilare (min erfarenhet). Det minsta jag hållt på är 27 lite, helt ensamma då.r 2. 27-28 är bra, de är vana vid ganska hög temperatur i det vilda. pH 6-8 3. Doppvärmare, termometer och pump. Vissa använder inte pump till sina kampfiskar, men jag tycker vattnet känns mycket fräschare med. För att vattenutblåset från pumpen inte ska bli så stark kan man sätta en bit nylonstrumpbit framför utblåset fäst med ett gummisnöre. Mycket växter, gärna lite vid ytan också. Mandelblad uppskattas också. 4. I ett lite större kar kan Otocinclus fungera. Snäckor funkar men skulle vara försiktig med räkor, stor chans att dom blir kampisens middag.. Jag själv har Inte de tillsammans men har hört att amanoräkor är lite större och tuffare och kan fungera. 5. Ingen att rekommendera. Ofta mycket små, svårt att hålla bra vattenvärden, inreda osv. Pump eller doppvärmare får heller inte plats om skålen inte är stor. Har själv haft massor kampisar innan (ser på mitt namn kanske..), födde upp i liten skala och importerade från Thailand. Av alla fiskar som finns slår ingen enligt mig kampfisk. Roliga och så vackra. Rekommenderar dig verkligen att skaffa en :)

Yukionna15
2015-07-30 20:15
#3

#1,2 Tack för svaren, ^^

Hur ska jag göra med vattenbyten? hur ofta borde jag göra det, och borde jag byta lite åt gången eller allt på en gång?

Yukionna15
2015-07-30 20:19
#4

#2 Tack för svaret ^^ Så amanoräkor kan funka? hur ser deras diet ut? och hur många bör jag ha i en grupp? jag är inte så mycket för snäckor så det var därför jag funderade på räkor.

BettaSplendens
2015-07-30 21:06
#5

Hur stora och hur ofta vattenbyten du gör beror på hur stort akvarie du har. Tyvärr kan jag inte svara på räkfrågorna.

Annons:
[Udoon]
2015-09-03 13:39
#7

Fråga inne på akvariefisk iFokus, där är dom duktiga🙂

Upp till toppen
Annons: