Annons:
Etikettodling-och-avel
Läst 1220 ggr
72mm
7/15/15, 5:04 PM

Incest, incest, familjefest!

Jag har förstått att räkor är väldigt resistenta mot inavel, men hur kommer det sig och var går gränsen till det lämpliga? 

Jag skaffade för ett tag sedan 5 crystal red. Jag tror att det bara var en, eller högst två av dem som var honor, iaf såg jag bara en hona gå med rom (akvariet är inte direkt inrett för att man enkelt ska kunna hålla koll). 

Vid  senaste räkningen kom jag upp i 12. Vid vilken generation kommer populationen få problem med genetiska defekter?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Frida B
7/15/15, 8:21 PM
#1

Jag började med 10 cr. Nu ca två år senare har jag haft över 100 st ett antal ggr, en gång runt 300. Ingen defekt än ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

72mm
7/15/15, 11:07 PM
#2

Hur många generationer kan det vara då? mer än 20? Det är ju helt otroligt egentligen.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Frida B
7/16/15, 12:43 PM
#3

Oj jag vet inte, men dom styr det själva. Sen i efterhand har jag köpt in lite nytt blod, men ändå :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Udoon]
7/17/15, 2:39 AM
#4

började också med 10st för lite över ett år sedan, sen dess har dom skött det själva, och jag har inte sett några missbildade räkor, bara en del med lite dassig färg, men det beror ju på att ursprungsräkorna var ganska bleka.

Upp till toppen
Annons: