Annons:
Etikettodling-och-avel
Läst 2099 ggr
Hells Angel
2015-02-04 16:47

Amanoräkor

Hej, jag har tänkt skaffa amanoräkor men undrar några saker:

1. Kan man ha dem tillsammans med små praktbotior (typ 5 och 7 cm stora)?

2. Vad för mat ska dem ha? Vanligt fiskfoder eller räkstavar eller vad?

3. Är dem lätta att få räklingar med?

4. Ungefär hur stora blir dem?

5. Hur stort behöver dem?

6. Är dem svårskötta eller inte?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Annons:
[Udoon]
2015-02-04 20:31
#1

det är bara ett par stycken i sverige som lyckats odla dom, så lätt är det inte. dom vuxna räkorna lever i sötvatten och kan gå med ägg där, men larverna lever och utvecklas bara i bräckvatten, och sen måste flyttas tillbaka till sötvatten i ett visst stadie.

när det gäller maten så är dom, som jag fattat som dom flesta andra vanligare räkor, äter lite vadsom. ska vara duktiga städare när det gäller alger och sånt också.

Hells Angel
2015-02-04 20:53
#2

Okej, tack för svar!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Frida B
2015-02-04 22:30
#3

1. Kan man ha dem tillsammans med små praktbotior (typ 5 och 7 cm stora)?
Det skulle tekniskt sett kunna gå, men jag hade faktiskt inte vågat. I och med att botiorna växter, kan de klippa en eller två räkor tyvärr. Inte vanligt, men det kan hända. Se till att ha mycket gömställen för räkorna :)

2. Vad för mat ska dem ha? Vanligt fiskfoder eller räkstavar eller vad?
De äter allt möjligt, flingor, räkfoder, kokta grönsaker, alger, slaggprodukter på bottnen osv. Det viktigaste är att de får en varierad kost bestående av mestadels växter och alger :)

3. Är dem lätta att få räklingar med?
Nej, de är väldigt svåra. De är lätta att få att gå med rom, men när romen kläcks kommer det ut små larver som behöver bräckt eller saltvatten för att kunna utvecklas till räkor.

4. Ungefär hur stora blir dem?
Runt 5 cm.

5. Hur stort behöver dem?
Minst 30l, men jag skulle sätta dom i minst 50l.

6. Är dem svårskötta eller inte?
Förstår inte riktigt vad du menar med svårskötta och inte. Men nej, skulle inte säga att amanos är svåra räkor.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hells Angel
2015-02-05 07:20
#4

Okej, tack för alla svar!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Upp till toppen
Annons: