Annons:
Etikettprojekttrådar
Läst 3186 ggr
Frida B
2014-12-28 17:53

112l projekt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har äntligen gått och köpt ett nytt kar. Tanken var att köpa ett 54l… Kom hem med ett 112l som jag tänkte dela av :) Vet inte om jag ska dela av i två eller tre, men det lutar åt två. Tänkte ha Blue Tiger i ena delen och Tangerine Tiger i den andra. Nu gäller det bara att:

- Leta ny bänk som faktiskt håller

- Dela av karet

-Inreda

- Hitta räkor

- Få rom på dom!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
wille_wille
2014-12-28 18:00
#1

Om du vill bygga en egen bänk så kan du nog ha köksskåp. Jag har mitt 112l på två köksskåp och det fungerar bra 🙂

Jag har tangerine tiger och mina har förökat sig något enormt känns det som så det blir nog inga problem 😉

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Frida B
2014-12-28 18:02
#2

Har faktiskt funderat på att bygga egen, dock ska detta karet stå där tillsammans med mitt 54l… Men ska ha det i åtanke :)

Ja jag har hört det! Hoppas det går lika bra här med, tycker dom är så himla fina.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

wille_wille
2014-12-28 18:04
#3

Då skulle det nog gå att ta 4 skåp på bredden, man får iallafall plats med mycket grejer under dem!

Ja de är jättefina, speciellt när de sitter i en stor klump och äter 😃

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Hellstrum
2014-12-29 10:20
#4

Jag har delat av mina kar med plexiglas från Biltema. Bara skåra och bryta av i rätt storlek, du behöver ju dock ha 2 filter om man delar av på detta sätt.
Jag har det nedstucket i bottensubstratet, lyckades få det så pass bra så det sånär håller tätt mot den andra sidan.

Frida B
2014-12-29 18:43
#5

#4 smart! Kanske ska testa det :) Då behöver man ju inte sätta fast det heller.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Udoon]
2014-12-30 18:55
#6

ioförsig så har inte jag räkor i det karet, men jag har delat av ett med stadig filtermatta på mitten. klippte till i snudd större än behövdes så klämmer den fast sig själv, tryckte i den innan bottensubstratet kom i och den sitter stadigt. tycker det verkar lite smidigare med filtermatta, då behöver man inte knöla med att byta lika mycket vatten på båda sidor, och ha mer än en pump osv.

Annons:
Frida B
2014-12-30 20:15
#7

#6 risken finns ju att eventuella räklingar kanske kryper igenom…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
2015-01-11 10:41
#8

Snart börjar det på riktigt! Idag blir jag av med det tomma akvariet som står på bänken, så äntligen kan vi börja laga den. Det blev ingen ny bänk, då vi kom fram till att det blir lättare och mer ekonomiskt att laga bänken vi har idag. Så vi ska sätta ett gäng ben undertill, stödja upp bänkskivan och sedan på med det stora karet! 

Har ännu inte bestämt mig för hur jag kommer att dela av det, men det lutar faktiskt åt att silikona fast en glasskiva.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
2015-01-13 23:17
#9

Har funderat, funderat och funderat. Ska jag dela upp detta karet i två eller tre? Jag kommer garanterat att ha Blue Tiger och Tangerine Tiger, men i det tredje funderar jag på att ha CB… Vad tror ni?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

wille_wille
2015-01-14 06:36
#10

Dela upp det i tre :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Frida B
2015-01-17 22:46
#11

Bestämt mig för att dela av i tre nu! Så det kommer flytta in Blue Tiger, Tangerine Tiger och Crystal Black :)

Nu är bänken lagad och det tomma karet står på bänken. Nu är det bara att kontakta glasmästeriet, fixa det och sedan börjar det riktigt roliga på!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

wille_wille
2015-01-18 05:15
#12

Vad roligt, det blir nog väldigt bra :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Frida B
2015-02-01 20:57
#13

Nu är glasskivorna hemma och imorgon ska jag köpa silikon, och förhoppningsvis dela av karet i veckan! Nu återstår bara val av bottensubstrat…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
wille_wille
2015-02-02 18:33
#14

Så det blev avdelat i tre då? 🙂

Har du några olika substrat som du håller på och velar mellan?

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Frida B
2015-02-02 22:41
#15

#14 yes det  blir det! I ett av karen ska det vara ph-sänkande Soil, men i de resterande två vet jag inte, ska ha tigrar i det…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
2015-02-14 00:22
#16

Nu har jag delat av, och även köpt substrat- det blev fluvals räk-soil… Igen, nu har jag det i alla mina kar. Silikonet borde ha torkat till imorgon, men då är det ju alla hjärtans dag så får hålla mig med att starta karen till Söndag! Ska bli så kul! Jag och en vän till mig har redan en ide, vi ska försöka oss på en scape. Får se hur det går…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

YellowKiwi
2015-02-27 13:00
#17

Hur går det? :)

Frida B
2015-02-27 16:51
#18

Dåligt, fanns stora läckor på avdelningen så har fått silikona om 2 gånger nu, har nästan tappat lusten… Men det som håller mig kvar är mitt osmosfilter och TDS-mätare jag ska hämta ikväll! Ska bli spännande :) Och mina tangerine tiger som kommer nästa vecka :D

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

YellowKiwi
2015-02-27 17:06
#19

Usch så tråkigt 😕Låter bra, jag följer 😎

Frida B
2015-02-27 17:13
#20

Ja, men nu hoppas jag att få fart på det! Ett kar är startat i alla fall, ska ta kort och lägga upp strax :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Frida B
2015-03-04 21:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Jag har faktiskt glömt att fixa en bild på karet och allt är släckt nu så fixar en bild när jag kan, men idag kom i alla fall mina Tangerine Tiger! Riktigt söta små räkor, som fått flytta in i  det nya akvariumet :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

wille_wille
2015-03-04 21:55
#22

Vad roligt 😃

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

ladygrenners
2015-03-10 14:37
#23

Vilka fina! 😍

/Ladygrenners

Frida B
2015-03-10 22:45
#24

Man tackar! De är väldigt blyga av sig men 3-4 stycken har börjat komma fram nu. Skymtar lite fler i bakgrunden så vi får se.. :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
2015-04-01 18:59
#25

Det har varit en riktig berg och dalbana i räkeriet, men framför allt med detta karet. Först gick det inte att silikona fast avdelningarna, utan det läckte och gör det fortfarande men ytterst lite. I och med att det endast är avdelningar lät vi det vara så. 

Sedan fyllde jag alla kar, inredde dom och skaffade lyse och pumpar. Allt i sin ordning.

I avdelning 1 går numera Tangerine Tiger som jag såg idag har fått sadlar! Väntar rom snart hoppas jag.

I avdelning 2 tänkte jag att taiwan bee räkor ska gå, king kong, red ruby och tänker köpa in blue bolt. 

I avdelning 3 får mitt nya lilla sidoprojekt påbörjas, har nämligen super red räkor med rom! Så ska försöka odla på dom och få fram super red med klara röda fält :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
2015-07-19 22:43
#26

Nu har jag kommit igång på riktigt! 

Mina tigrar mår bra, men ynglena ser jag inte direkt. Inte skrikande gult direkt :)

Avdelning 2 är nu boende till "finräkorna", lite bättre graderade räkor och två stycken king kongs varav en går med rom och redan släppt en kull! Tyvärr bara CR, men hoppas på att mina RR i det andra karet ska växa till sig så dom också får flytta till avdelning 2.

Avdelning 3 blev lite av en test men ska nu göras om helt. Vet dock inte vad jag ska ha i det, kom gärna med förslag :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

wille_wille
2015-07-19 22:48
#27

Det skulle vara coolt att selektivodla tangerinerna så att man får en väldigt mörk orange färg. Har själv velat göra det eftersom jag har några väldigt mörka men har inte haft plats till det…

Men du kanske ville ha någon annan sorts räkor?😊

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Annons:
Frida B
2015-07-19 23:02
#28

Hmm, smart tanke! Skulle kunna försöka, men det är så svårt i och med att ynglena är så jäkla genomskinliga så ser dom inte förrän typ 5 månaders ålder… Haha! 

Nä är öppen för förslag :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

surikatflicka
2015-11-29 11:48
#29

Uppdatering?

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Frida B
2015-11-29 12:46
#30

Helt glömt bort denna tråden!

Har faktiskt inte hänt någonting sedan jag sist skrev förutom att alla räkor dör av, slutat få rom och jag har ingen aning om varför…

Eller jo! Det har flyttat in lite snowwhite, och igår köpte jag på en auktion lite neocaridina räkor. För att vara specifik, orangea körsbär och blue jellys! Jag är inte riktigt någon neocaridina människa utan har alltid dragits till caridina, men kände att jag får förnya mig lite. :) Så hoppas att dom trivs och  att dom snart får rom, så jag kanske får upp intresset för dom igen!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

surikatflicka
2015-11-29 17:21
#31
surikatflicka
2015-11-29 17:22
#32

Har du någon bild?

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Frida B
2015-11-29 18:01
#33

Nej inte än haha, har faktiskt inte orkat ta eller ladda upp.. Men har lite tid över nu för en gång skull, kan försöka fixa!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Tigerlanden
2016-01-24 21:08
#34

Hur ser det ut nu, jag hade också ett akvarium som jag försökte dela av men det läckte och tillslut blrv jag så trött på det att jag gav det till min kompis som gjorde nånting och plötsligt så läcker det ingenting, nu ndvänder han det till sina kampfiskar. Hade man fått se en bild förresten?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

Annons:
Frida B
2016-01-25 12:17
#35

Kan fixa en bild ikväll!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Tigerlanden
2016-01-25 18:29
#36

Jag bara älskar snowwhite räkor, dem är så fina.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

Frida B
2016-01-25 20:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

En av snowwhite :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: