Annons:
Etikettallmänt-om-räkor
Läst 26 ggr
L
10/22/22, 11:27 AM

Funderar på att skaffa räkor!

Jag har funderat ett tag på att skaffa akvarium igen. Har tidigare haft diverse "nybörjarfiskar" och fastnade sedan i kampfisk-världen. Odlade och hade mig. Vid en flytt så gjorde jag mig av med allt, men saknar att ha akvarium. Tänkte att små, färgglada räkor kunde vara något kul. Måste dock ha lite frågor besvarade innan jag bestämmer mig.

1: Räcker 20-30 liter till ett gäng på 10? Duger svampfilter med luftpump?

2: Vilka sjukdomar/parasiter ska man se upp för?

3: Foder? Varierad kost och alger?

Ni får gärna visa era räkor och inredningar. Är alltid kul att få inspiration :)

Annons:
Nephi
10/22/22, 12:50 PM
#1

Svampfilter med luftpump fungerar absolut! Dem älskar att käka från biofilmen på svampen. Många brukar kombinera luftfilter med aquael pat mini

30L räcker men då gäller det att du har koll på vattenkvalitet och vattenbyten då räkor kan vara känsliga för förändringar, rekommendationer däremot 50L+

Whiteline decease är vanligaste ”sjukdomen, och planaria vanligaste parasiten. Finns självklart fler men Google brukar ha bra top 10 lista med förklaring och behandlings förslag.

Dem äter främst biofilm men plockar även med alger, foderrester och annat som erbjuds. Snowflakes är ett räkfoder som varit väldigt populärt bland mina räkor. Även shrimplollies är roligt att mata med 😁 (shrimps.se har mycket roligt för räkor)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Upp till toppen
Annons: