Annons:
Etikettakvariet
Läst 1052 ggr
cHorse
4/5/15, 1:29 PM

Minsta "fungerande" akvarium

Hej!

Jag har i stort sett ingen erfarenhet av akvarium, men skulle behöva veta hur många liter det måste vara för att kunna cykla vattnet? Vill ha så litet som möjligt ungefär (ska inte ha räkor i detta, men tänkte att det kan vara bra att fråga här då många av er har nano :) )

Tack på förhand!

Annons:
wille_wille
4/5/15, 1:48 PM
#1

Jag är ingen expert, men deg beror nog mest på vad du ska ha i akvariet.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

cHorse
4/5/15, 2:38 PM
#2

Jo det är klart, det är det till landlevande eremitkräftor. De lever alltså inte i vattnet, utan vill bara doppa sig ibland :)

Frida B
4/5/15, 2:59 PM
#3

Jag skulle väl kört på 10l, låter svårt med mindre… Vet folk som har räkor i 10l och får det att fungera.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

wille_wille
4/5/15, 5:16 PM
#4

Okej :) Och då måste de väl ha nån typ backe upp så de kan ta sig upp ur vattnet? Eller du kanske inte tänker köra med ett färdigbyggt akvarium?

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

cHorse
4/5/15, 9:57 PM
#5

Nej, jag tänkte sätta in ett mindre akvarium/burk i deras stora akvarium så att säga :) Just nu har jag ju burkar som jag byter vatten i helt var och varannan dag, vilket blir lite tröttsamt :P

wille_wille
4/5/15, 10:01 PM
#6

Ett akvarium kommer du nog behöva byta vatten i ändå, men det beror på om du ska ha några fiskar eller så i 🙂

Hur stort är akvariet de har nu?

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Annons:
cHorse
4/5/15, 10:10 PM
#7

Jo, det är klart. Men vore ju skönt att kunna göra delbyte av vattnet 1-2 gånger i veckan istället för allt varannan-var tredje dag :) Jag ska inte ha några fiskar eller så i.

Just nu har jag två temporära plastbyttor, en på 1 l och en på 1.5 l typ. Men kan tänka mig att fixa större för att kunna cykla dem.

wille_wille
4/5/15, 10:33 PM
#8

Jag tänkte inte på baljorna du har nu utan själva akvariet du har eremiterna , som du ska ställa ett annat akvarium i 🙂

Beroende på hur stort det är kan man ju ha olika stora akvarium i det 😉

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

wille_wille
4/5/15, 10:39 PM
#9

Jag gick in på eremitkräftor iFokus och kollade hur det ser ut 😊

Om du ändå inte ska ha några fiskar eller så i så tror jag inte du behöver cykla det heller, utan då behöver du nog bara hålla vattnet rent.

Av bilden att döma ser det ut som att du skulle kunna få ner ett 30l i sanden (35cm högt), då får du även med pump som du kan ha för att rena vattnet lite om du köper ett färdigt paket (brukar dock kosta runt 600kr) 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

72mm
4/17/15, 8:06 AM
#10

Om jag fattat dig rätt så funderar du på att cykla pölen med färskvatten (och även salt?) för eremiter för att slippa byta vatten så ofta?  Det har alltså inget att göra med storleken på eremit-tanken i sig?  

Finns ingen "minsta volym" för att vatten ska cykla. Processen skulle fungera i en fingerborg. Vad folk däremot menar med  "för litet" är att variationerna av bio-last lätt blir för stora för att bakteriekulturen ska kunna hantera det utan för stora ammonium/nitrit-toppar. Man skulle även kunna tänka sig att storleken på lasten skulle kunna vara för stor i förhållande till bakteriekulturen (vilken i sin tur begränsas i sin tur av bl.a vattenvolymen).

Om man håller tillförseln av avfall (mat i olika former) extremt stabilt ser jag ingen anledning till varför du inte med ordentlig filtrering skulle kunna cykla en så liten volym som en liter eller två.  

Lasten skulle för din del komma från eremiternas exkrementer (de ska enl. uppgift älska att bajja i vattnet, stämmer det på dina?) vilket för ett par liter torde vara ganska hög belastning. Ställer du in ett nano (20-30L) med filter och allt som föreslagits så borde det inte vara några problem.  Vill du lösa det med mindre volym går det säkert, men du måste komma på en ganska effektiv filtrering (avsevärt effektivare än vad man får med i ett billigt nano-set). 

Tanken är intressant som tusan, sättet man håller eremiter på idag är ganska primitivt och tidsödande. 

Görbart? Säkert. Värt mödan? Tja…

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Upp till toppen
Annons: