Några småfrågor..
Hur många räkor kan man ha i ett 50 liters akvarium? :)
Går det att få fram bra graderade Crystal räkor från dåligt graderade räkor? Svårt att förklara men hoppas nån förstår :P
Är det värt att köpa 10 st SS graderade Crystal Black för 700 kr? :P
Kan CrystalB, Tangerine tiger och Riliräkor gå ihop?

Du kan nog ha rätt många räkor i ett 50, de är små och skitar inte ner så mycket :) Tror FridaB har bättre koll på graderingar, jag har dålig koll på det men jag tror man kan få fram högre graderade men att det tar lång tid… CR kan gå med tangerie tiger och rili, men TT och rili har jag för mig kan korsa sig. Hursomhelst så brukar det inte rekommenderas att man blandar eftersom risken är stor då att den ena arten konkurrerar ut den andra. Vill du ha fler sorter är det bättre att du delar av akvariet eller köper flera :)
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Som wille_wille säger kan du ha ganska många. Jag hade ett tag runt 300… Men då bör man sälja ganska rejält, detta var dessutom många månads och halvmånadsgamla så dom var riktigt små vissa av dom.
Alltså, går går det ju. Men vill du odla på bättre graderingar så nej, då går det inte. Visst kan då säkert få fram individer som är fina. Men säg att en jättefin räka korsar sig med en C eller B med näst intill transparanta fält. Då kan du få en räka med stora, transparanta fält. Så nja…
Det där med TT har jag funderat än del på. Både Crystal och TT är caridina, medans rilli är neocaridina. Och i regel brukar inte neocaridina och caridina kunna korsa sig, men caridina kan. Men, TT är caridina serrata och Crystal är caridina longemani (förut cantonesis), och har för mig att det är något speciellt med serrata gällande korsning…
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

#2 Oj, att TT och CB var samma släkte hade jag inte koll på 🤪
Jag hade för mig att caridina och neocaridina kunde korsa sig men om man kollar på korsningstabeller så ser det ut som att de inte kan det 🙂

Jodå, båda är caridina! Men har fortfarande för mig att serrata var någonting speciellt med, eller så blandar jag ihop den med någon annan… Caridina och neocaridina kan inte korsa sig nej :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ok, är nybörjare så förstår inte så mycket av det där med Caridina osv :P
Vill gärna ha TT för att de är så otroligt snygga, men vet inte om jag klarar av det då jag är nybörjare. Bara haft CB innan.. Är de svåra att sköta?

CB är svårare än TT haha! I alla fall att få rom på. Eller ja, efter några veckor går mina TT med rom, och jag har inte kollat vattenvärden i det karet… Dom sägs vara väldigt lätta att få rom på. Crystal är däremot lite mer kräsna.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#6 Är dom?! :O trodde att CB var typ den lättaste räkan.. Vart kan man få tag på Tangerine?

#7 lättaste enligt mig är körsbär, dom tål allt. Crystal är faktiskt ganska känsliga.
Jag köpte från en på facebook, men vet att GuUuLd har TT :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

#7 #8 Jag har också tangerine :)