Annons:
Etikettakvariet
Läst 860 ggr
ladygrenners
2015-03-10 16:20

Fråga ang. bottensubstrat

Hej!

Jag har under en längre period varit sugen på att skaffa räkor, men efter mycket läsning här på forumet samt på Akvariefisk iFokus har jag förstått att bottensubstratet och dess färg spelar roll, och att de flesta räkor helst vill ha mörk Soil. Jag har ett 30 liters nanokar som just nu är tomt (förutom sandsnäckor) som jag gärna skulle vilja ha räkor i. Problemet är nu följande: jag har ljus finkornig sand som Bottensubstrat

Kan jag ha blue jellies eller körsbär på sand eller bör jag tömma karet och byta ut sanden mot Soil ifall jag bestämmer mig för att skaffa räkor?

/Ladygrenners

Annons:
wille_wille
2015-03-10 17:19
#1

Jag har körsbär på ljus sand och tycker att det fungerar bra, tror inte det är så noga egentligen :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

ladygrenners
2015-03-10 19:41
#2

Okej, då fungerar det ju iallafall! :) Ska fundera på saken lite mera innan jag bestämmer mig. Tack för svaret! 🙂

/Ladygrenners

Frida B
2015-03-10 22:46
#3

Du kan mycket väl ha sand till räkor, men de kan bli mer stressade eller ha större tendens till att reagera på saker med stress. Och vissa Soil är ph-sänkande, stabiliserar vattnet och är bra för växter så man slår många flugor i en smäll :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: