Annons:
Etikettprojekttrådar
Läst 1898 ggr
Chomper
1/11/15, 4:45 PM

Vill börja med räkor!

Så, på senare tid så har jag några små projekt framför mig.

Det hela började med ett jag vill skaffa ett större akvarium än det jag har just nu (64L) men bor fortfarande hemma, och föräldrarna har sista ordet.

Styvpappa säger ifrån helt och hållet (pga risker för vattenskada) och mamma tycker att jag ska vänta och se.

Så min plan, var att köpa ett nytt 64L med bänk, har akvariet på mitt skrivbord nu med en massa andra icke vattentåliga saker (bra kombo🤔).

Akvariet är begagnat, så vet inte hur gammalt det är, väldigt repigt och det är lim/silikonrester på rutan som inte går att få bort.

Så, nu till det jag egentligen skulle prata om (😂) räkakvarium.
Vad ska dom ha för ungefärlig storlek? Sorter som är bra som nybörjarräka?

Växter?  Bottensubtrat? Pump? (innerfilter eller ytterfilter?)

Vill veta allt!

Detta projekt kommer dras igång isåfall i mars, efter utlandsresa, vill inte dra igång nått för nära inpå och riskera att båda akvarierna är livlösa när jag kommer hem.


Annons:
[Udoon]
1/11/15, 5:27 PM
#1

redbee.se har massor med bra info om allt som hör räkor till :)

akvariestorlek kan variera mycket, men många har räkor i nano-kar på 20-30L. går så klart att ha större också. jag har mina i en ikea-vas, bladet heter den, är på ca 25L. växter uppskattar nog alla räkor,  mina gillar javamossa och annat typ "fintrådigt" med tunna blad som det fasntar extra mycket gott i. bra att gömma sig i med. vet att många använder Soil till räkor, även blästersand. var försiktig med färgat grus då det kan vara giftigt för räkorna.

den som flest säger är bra nybörjarsort är ju körsbären, finns i många fina färgvarianter och kräver inte så mycket, men crystal red och crystal black är också populärt, fast dom är lite pippligare med vattenvärdena än körsbären.

inner eller ytterfilter är väl mest en smaksak, så länge det inte blir storm i karet. alla filter är inte räksäkra, så räkbebisarna kan åka in i insuget, men det är lätt ordnat med en nylonstrumpa  :)

wille_wille
1/11/15, 6:23 PM
#2

Från 30l och uppåt skulle jag säga fungerar till räkor 🙂

Körsbärsräkor/neocaridina-räkor är bra nybörjarräkor och de finns i flera färger, du kan kolla i den här artikeln.

De gillar finbladiga växter och mossor, så t.ex. gälört, hornsärv, javamossa osv. skulle passa bra. Både grus, sand och Soil går bra som Bottensubstrat, dock så brukar Soil rekommenderas till räkor eftersom det hjälper till att få och bibehålla rätt vattenvärden till räkorna.

Vilken pump du ska ha beror helt och hållet på akvariets volym, oftast brukar det följa med en pump som är lämplig till akvariet. Som #1 säger så kan du behöva räksäkra filtret med en nylonstrumpa så det inte åker in några räkor och i filter och dör.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Frida B
1/17/15, 10:56 PM
#3

Här är en liten artikel som kanske är till hjälp :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: