Projekt: akvarieställning
Nu har det blivit dags för min akvarieställning!
Eftersom jag inte har plats på mitt rum, och mamma har totalförbjudit akvarium i resten av huset så kommer den stå i ett isolerat rum ute i morfars ladugård. Till att börja med så får jag ha 1 ställning med 3 akvarium, men det kan bli fler senare 🙂
Jag kommer köra med Aquaels "leddy" 54L paket med 6W ledbelysning, pump och doppvärmare. Jag har inte riktigt bestämt hur de ska se ut men jag ska ha sand i alla tre hade jag tänkt. Kommer gå guppys i akvariet högst upp, troligtvis leopard/tiger endlers. I de två nedre så ska jag ha räkor, ska försöka få tag på blue jelly men jag har inte bestämt vad jag ska ha i det tredje.
Ställningen är nästan färdigbyggd, jag hade en ritning och hade räknat ut hur många reglar pappa behövde ta med hem från jobbet men precis innan vi började bygga så gjorde vi om ritningen lite och då fattades det en regel… 😕
Det som fattades var två stycken som ska vara längst ner vid golvet och de två som ska vara högst upp. Som ni ser på bilden så lutar golvet ganska mycket (ställningen stod rakt när jag tog bilden) så vi ska lägga reglarna på golvet och skruva fast ställningen så den står rakt.
Akvarierna ska även isoleras med frigolit för att doppvärmarna inte ska behöva vara på så mycket i onödan (ca 10° i rummet). Jag ska sätta på kortsidorna, baksidan och undersidan. Sedan kommer det även sitta en frigolitskiva högst upp för att hjälpa till att behålla värmen. Ställningen är byggd så att om det blir riktigt kallt en vinter så ska man kunna sätta för frigolit på framsidan också.
Fler bilder kommer när jag har kommit igång lite mer 🙂
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Isolerat lite idag 🙂
Ska även dit en frigolitplatta högst upp, den kommer jag sätta dit när akvarierna är på plats. Hoppas att jag kan åka och köpa dem någon gång nästa vecka…
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Vad kul det kommer bli att följa detta projektet!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)