Annons:
Etikettallmänt-om-räkor
Läst 1328 ggr
Blawe
2015-01-07 18:35

"Aggressiva" körsbärsräkor

Så fort någon av fiskarna i "blandakvarium" visar minsta sjukdomstecken (står vid ytan, ser hängig ut) Kastar sig räkorna på den och typ biter på den! Jag tar självklart ut fisken när det händer (har hänt ett par gånger) men tycker att det är obehagligt. Gör era räkor också så? Eller ni kanske har akvarium bara för räkor😊

Annons:
wille_wille
2015-01-07 20:07
#1

Mina brukar bara ge sig på döda fiskar. Min spontana tanke är att de kanske får för lite mat… Hur mycket matar du dem?

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Blawe
2015-01-07 23:16
#2

Var självklart min första tanke också, men de kan inte vara hungriga! Får tillsammans med ett ancistrus-par 2  vegetabiliska tabletter (ca 0.5 cm i diam). De äter upp dem, men vill inte ge mer än de äter (vilket jag gjorde ett tag och det förstörde vattenvärdena helt). Tigerrasbororna  tar det som blivit över, men de får också specialfoder.  Annars verkar det nästan som enda vettiga förklaringen till varför de gör så🤔 Några synpunkter på deras kost?

wille_wille
2015-01-08 06:43
#3

Du kan ju testa att bryta isär tabletterna så att de kommer åt maten lättare och se om det hjälper. Annars kan du testa med speciellt räkfoder.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

72mm
2015-01-09 14:09
#4

Är inte det bara naturligt beteende för de flesta skaldjur? De äter vad de kan.  Fiskar är ju normalt jobbiga att få i sig eftersom de envisas med att röra på sig så förbenat… Är de döda eller sjuka flyttar de inte på sig så mycket. 😉

Skulle en fisk bli sjuk och dö så tar räkorna hand om den. Det är väl bra? 

Är det vanligt förekommande att räkorna ger sig på sjuka fiskar är väl ditt problem snarare förekomsten av sjuka fiskar?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Blawe
2015-01-09 23:08
#5

#4 Tja, det har ju bara hänt 2 ggr under ALLA år att fiskar blivit sjuka och att räkorna gått på. Jag vill inte att räkorna ska ha ihjäl fisken genom att knapra på den, det känns ehm. ganska taskigt. Plus att när fiskarna väl blir sjuka, piggnar de ofta till igen och blir som vanligt efter lite medicinering. Så mjae. Och vill inte att räkorna ska ÄTA på alt. sjkua fiskar. Känns inte så bra för mina bebisar😎Men förstår att det väl är naturligt…

#3 Jag brukar faktiskt mata dem med piang och i olika gömställen i akvariet. Men ett räkfoder ska inhandlas via nätet (då zoobutiken nära mej har otroligt litet sortiment). Tack för att du tog dig tid!😃

Upp till toppen
Annons: