Annons:
Etikettallmänt-om-räkor
Läst 1061 ggr
FeliciaMay
5/12/16, 9:23 AM

Hjälp!!! :(

Hej fina människor, jag köpte ett akvarium åt min pojkvän förra veckan ett nano, placerade två olika växter i det… I affären sa de att det räcker åt en kampfisk och att jag även kan ha i två räkor för alger..

Akvariet stod obebott i tre dagar men tilläggsbakterier, sedan flyttade kampfisken i och efter två dagar så flyttade två räkor in. Nu har jag totalt glömt vad de heter men Red någonting? Crown?

Dagen efter möblerade vi om lite i akvariet då räkorna inte riktigt tyckte om att gömma sig i ena växten.. och den växten såg inte ut att mår så bra heller :/ 

Så vi la i lite stenar som vi hade kokat innan och sedan sköljt av så de var svala igen.. 

Räkorna verkade trivas jättebra.. och sen idag.. två dagar senare.. så satt ena räkan bakom pumpen och var död :( 

Vad kan detta bero på?

Och hur gör vi så att den vi har kvar ej dör?

Annons:
Tigerlanden
5/12/16, 1:21 PM
#1

Det kan vara så att pumpen är för stark, och isåfall är det inte bra för kampfisken heller då dom inte gillar strömt vatten. Men annars så vill nästan alla räkor vara i en större grupp än 2 stycken, minst 6 stycken. Och köp ett vattentest, dropptest, och se om du har nån nitrit i vattnet, det kan ta död på många räkor och fiskar.

Räkor vill också ha mycket växter som dom kan gömma sig i, och det gillar kampfisken också så i med mycket mer växter. Sen kan det alltid hjälpa med en bild på ditt akvarium😃

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

Tigerlanden
5/12/16, 1:23 PM
#2

Vilken sorts räka det var vet jag inte men du kanske kan posta en bild på en av dom så kan vi se. Och du kan gå in på artikeln Räkarter som jag strax ska länka till och se om du känner igen den.

http://akvarierakor.ifokus.se/articles/5470d9face12c464c600750d-rakarter?discussions-1

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

FeliciaMay
5/12/16, 3:06 PM
#3

Lägger upp bild ikväll! :)

Det är en Crystal Red…

Tigerlanden
5/12/16, 4:39 PM
#4

Vad bra att du vet vilken sort det är, då har vi gått ett steg närmare att veta vad det är dom dör av😃

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

FeliciaMay
5/13/16, 4:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5
FeliciaMay
5/13/16, 4:14 PM
#6

Så ser mitt akvarium ut.. Ska lämna vattenprov hos min djuraffär i helgen, blir ju orolig :(

Annons:
ElinvBorg
5/14/16, 5:49 PM
#7

Det är bra om du har tester hemma så du kan testa själv när det behövs då exempelvis nitrit kan orsaka mycket problem och behöver åtgärdas direkt. Jag tycker det ser bra ut men kanske lite strömt? Ta bort slangen du har på pumpen då bubblorna bara driver ut koldioxiden vilken växterna behöver. Bubblorna ger så gott som ingen syre alls heller, det är bättre att ha utblåset precis under ytan :) I med mera växter bara och tänk på att ta bort krukan när du planterar. Och som sagt vill räkor gå i grupp och inte bara vara i få antal :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Frida B
5/15/16, 7:58 PM
#8

Håller med de andra vad de sagt, men vill även tillägga att Crystal Red inte är någon direkt nybörjarräka, de kan vara ganska känsliga. Och att de vill vara minst 10 st :) Det kan helt enkelt ha varit stress räkan dog av, om vattnet stämmer.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

FeliciaMay
5/16/16, 3:15 PM
#9

Vattnet är det inte fel på, så tror det är stress :/

Kampfisken ska få flytta till ett större akvarium så tänkte skaffa några vänner till räkan som är kvar och låta den bo i lugna trygga akvariet :)

Upp till toppen
Annons: