Annons:
Etiketträkarter
Läst 1603 ggr
Berzerk90
4/7/16, 12:40 PM

Caridina och Neocaridina - Stora skillnader?

Hej!

Har alltid tänkt som så att Neocaridina alltså körsbärsräkan är enklare att hålla än Caridina och alla olika varianter av dessa som Crystal Red tex. 

Har dock sett en del olika Neocaridina som tex en väldigt blå variant men svårt att hitta info om vad som krävs för att hålla en sådan. Är de lika enkla som vanliga körsbärsräkor eller är de mer krävande? Det borde nästan vara svårare med tanke på att de antagligen är urvalsodlade? 

Ni som har mer koll stämmer detta som jag är inne på? Är Neocaridina enklare än Caridina sett till krav på vattenkvalitet och sådant? 

Tacksam för svar!

Annons:
Frida B
4/7/16, 6:18 PM
#1

Man kan inte riktigt generalisera släktena, utan det beror helt på den enskilda arten. Du har helt rätt i att körsbärsräkan är lättare, och Crystal Red är lite känsligare. Men sedan finns det även Neocaridinas som är känsliga.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Berzerk90
4/7/16, 10:03 PM
#2

#3 Tack för svaret! 

Det är just det där med Neocaridina jag inte förstår helt. Där finns väldigt mycket fina färger men då får man alltså nästan anta att även en del av dessa kan vara känsligare än andra ur samma släkte med andra ord? 

Har bara haft vanliga körsbärsräkor och de förökade sig i enorm takt så det känns som det bästa valet om man är ute efter en tåligare sort.

Frida B
4/8/16, 5:26 PM
#3

Ja precis. Inom neocaridina finns det olika arter, exempelvis körsbär. Det är arterna man får kika på. sen finns det olika färger inom vissa arter också…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Jamik]1
4/11/16, 11:08 PM
#4

Jag har flera olika neorcaridina, blå, röda, gröna, gula orange och rilivarianter. De är lika lättskötta som körsbärsräkor. Varje vecka får jag plocka ut många räkyngel då de förökar sig enormt i mina kar. Det finns bra information på www.redbee.se  där kan du läsa om olika räkor och dess skötsel, köpa räkor osv.

Upp till toppen
Annons: