Annons:
Etikettakvariet
Läst 4062 ggr
[AlenS]
2016-02-01 19:47

Mossa

(Sajtvärden har lagt till denna tråd i lexikonet)

Hej!

Jag undrar vilken mossa ni har i ert akvarium och vad som är bra och dåligt med den? Jag har hittills bara provat javamossa.

+ plus: tålig, växer snabbt.

- minus: tycker den är lite jobbig att underhålla. Man måste ansa den ofta och delar av den brukar lossna och flyta omkring i karet.

Annons:
Frida B
2016-02-06 00:02
#1

Om jag ska vara ärlig vet jag inte vilken mossa jag har, skulle väl tro att det är javamossa jag har… Men jag tycker den är bra, räkorna gillar den men den är väldigt svår att ansa och sprider sig heeela tiden och sätter sig stenhårt.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[AlenS]
2016-02-07 17:35
#2

Håller med! Javamossan är nog den vanligaste i handeln. Men jag hade hoppats att fler skulle dela med sig av sina erfarenheter av olika sorters mossor.

Lyckades iaf hitta detta blogginlägget så får väl läsa på där istället :)

Tigerlanden
2016-02-07 18:56
#3

Jag har peacock moss, jag tycker att den är sisådär, men den är ganska fin…

+Ganska tålig, snygg.

-Växer långsamt, får gärna bruna blad som aldrig växer ut igen.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

[AlenS]
2016-02-07 21:45
#4

Har du bundit fast den på en rot eller sten?

Tigerlanden
2016-02-08 08:40
#5

#4 Jag har bundit fast den på en rot.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

Mindful
2016-02-08 17:21
#6

Fissidens fontanus och Flame moss är mina favoriter eftersom de inte växer så fort. Dessutom tycker jag att de är de vackraste mossorna.  Java mossa tycker jag är för hopplös att ha i ett akvarium, växer så fort och är inte så vacker. Här är några av mina favoriter.

Fissidens fontanus

+ växer långsamt, oerhört vacker!!!, mycket lättskött när den har etablerat sig. Mina sitter på samma sätt på grenarna sedan flera år och behöver ej klippas.

- kanske priset och att den är lite pillig att etablera i början. Kräver lite mer ljus men när den har etablerat sig så klarar den mindre ljus.

Flame moss

+ Vackert växtsätt, växer i lagom takt, varken snabbt eller långsamt, lättskött.

-  vill ha  rätt mycket ljus, får den det så växer den  bra. Den går att hålla vid liv med mindre ljus, dock blir den inte lika fin och växer då mycket långsamt.

Weeping moss

+ blir stor och har en vacker grön färg med ljusa toppar,  blir mycket fin när man binder den i grenar osv. så den får hänga ut, räkornas favorit dessutom, många gömställen.

-  behöver ansas och fixas med liksom Java mossa men är och andra sidan mycket finare.

Willow mossa

+ väldigt snygg med stora blad/barrliknande utskott som blir ljusgröna. Lättskött då den inte växer så fort.

- kräver rätt mycket ljus för att bli riktigt fin.

 ~~ All that we see or seem Is but a dream within a dream  ~~

Annons:
[AlenS]
2016-02-08 18:26
#7

Jo Fissidens fontanus var verkligen fin! Har du knutit fast den med en fisklina? Går det att klippa av linan efter ett tag utan att mossan flyger iväg?

Mindful
2016-02-09 18:09
#8

jo men klipp inte av den förrän mossan har växt fast, jag använder svart sytråd, den syns inte så mycket som fisklina och den är lättare att knyta med. Det finns extra starka sytrådar i tygaffärer, brukar använda en svart sådan. När sen mossan etablerat sig så har jag inte behövt ta bort sytråden då den ändå inte syns under mossan. Lycka till!

 ~~ All that we see or seem Is but a dream within a dream  ~~

Maleficum
2016-02-10 00:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ingen aning vilken sort jag har (fått av en vän för länge sen) men tycker den växer väldigt långsam och den trivs bara i mina mindre kar, i dem stora så tynar den bara bort och dör hela tiden. Tar ett tag innan den fäster på underlaget men fäster på de flesta ytor efter ett tag.

Den blir helst långa ensliga skott som får som mörkt rödbruna "rötter". Bästa bild jag har just nu på den. (Någon får gärna tala om vad det är om de vet :))

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[AlenS]
2016-02-10 18:31
#10

Svårt att se på den bilden för det är en stor kanelbulle i vägen 😃

Maleficum
2016-02-10 19:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#11

Var den bästa jag redan hade på datorn där man ser de små "rötterna" eller vad det nu är. Har försökt ta nya bilder men eftersom jag precis gjort om i karen så har jag inte så många "naturliga" tussar just nu (har haft problem med trådalger i dem också) men den växer rätt spretigt och glest normalt sett också.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[AlenS]
2016-02-11 20:58
#12

Hmm har ingen aning tyvärr. De flesta mossor är ju täta och buskiga men den här ser väldigt gles och spretig ut. Får se om mimåne hittar hit. Hon kanske vet :)

Maleficum
2016-02-11 21:01
#13

Tänkt frågat på akvariefisk iFokus men inte blivit av än. ska se om den vill växa på sig lite igen så man kanske lättare kan se hur den växer. Det går ju bara så långsamt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Frida B
2016-02-11 23:22
#14

Är det ok att jag ändrar rubriken till bara "mossa" och lägger till tråden till sajtens Lexikon?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[AlenS]
2016-02-12 12:59
#15

Ja absolut! :)

Upp till toppen
Annons: