Annons:
Etikettakvariet
Läst 1435 ggr
Gurgil
2015-10-13 16:34

Räkor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej kommer detta akvarium med 14 kardinaltetror och tre pansarmalar o två ancitrusar passa för räkor kommer ha mer växter o en rot

Annons:
wille_wille
2015-10-13 18:42
#1

Bara du får mer växter så kommer de nog trivas 🙂

Pansarmalar är stimfiskar så de bör vara minst 6st, men de vill ha sand på botten eftersom grus kan skada deras skäggtömmar och göra så att de inte hittar någon mat.

Nu vet jag inte hur stort akvariet är men det ser ut att vara ca 50l och isåfall är det för litet för ancistrusar som kan bli ganska stora. Minst 100l är rekommenderat för dem.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Gurgil
2015-10-13 18:50
#2

Glömde säga har ytterfilter men inte så jättestarkt insug

Gurgil
2015-10-13 18:51
#3

Och jag byter till nya små målar i butiken när de blir stora akvariet är 54l

wille_wille
2015-10-13 18:56
#4

Du bör sätta något för insuget då så att räkorna inte sugs in i filtret, eller att de kryper in där och inte hittar ut sen.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Gurgil
2015-10-13 19:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Har kardinaltetror ancitrus o pansarmalar de äter inte räknyngeln eller. För jag ville odla räkor

[dynamitella]
2015-10-13 19:43
#6

Nej. Jag tror inte att räkor skulle må bra där. Säljer du pansarmalarna och planterar betydligt tätare så kanske.
Ps. Pansarmalar vill ha sand. Det gör ont i mig att se dem tvingas gå på grus..

Annons:
Gurgil
2015-10-13 19:44
#7

Fick dom av en kompis o kan inte göra nått med de o vill inte byta till sand

[dynamitella]
2015-10-13 19:49
#8

Då får du helt enkelt skippa räkor. Pansarmalar är stressiga djur som lär köra över räkorna och stressa samtliga invånare i karet.

Gurgil
2015-10-13 19:51
#9

Äh får testa med räkor mina pansarmalar är lugna

wille_wille
2015-10-13 19:53
#10

Så kan du inte säga, pansarmalar på grus = djurplågeri.

De kan skadas väldigt av att gå på grus, är man inte intresserad av att få fiskarna att trivas och må bra eller ta till sig av råd från mer erfarna inom hobbyn bör man inte hålla på med djur.

Dynamitella har mycket erfarenhet och har tidigare varit Sajtvärd på akvariefisk.ifokus så henne bör du absolut lyssna på.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[dynamitella]
2015-10-13 19:54
#11

Fråga då inte om råd och sen skit i dem. Sjukt irriterande när folk ber om hjälp - får hjälp och sen inte vill ha den och gör precis som de själv ville från början.

Ps. Har en riktigt dålig dag efter att ha hanterat envisa människor hela dagen. Tänker därför vara ärlig.

Gurgil
2015-10-13 20:26
#12

Ni kan inte kalla mig djurplågare jag offrar mitt liv för djuren o naturen jag MENAR DET

wille_wille
2015-10-13 20:33
#13

Citat från zoopet.com vilket är en trovärdig källa ang. pansarmal:

Ett lämpligt Corydoras-akvarium skall innehålla en del växter, några gömställen av rötter, samt en öppen yta med ett bottenmaterial som består av fin sand (max 2 mm) utan vassa kanter.
Är kanterna vassa skadas fiskarnas skäggtömmar.

Att pansarmalar skadas av grus är fakta och därmed ej diskuterbart.

Antingen bör du se till att pansarmalarna får flytta till ett akvarium med sand, eller byta till sand i ditt nuvarande akvarium samt köpa minst 3st till av samma art.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Annons:
[dynamitella]
2015-10-13 20:35
#14

Då får du gärna ge mig dina föräldrars mail eller nummer så kan jag tala om allvaret för dem istället. Djurplågeri är vad det är, och du behöver mogna till ordentligt och ta ditt ansvar som djurägare.

Gurgil
2015-10-13 20:36
#15

Han jag köpte rest av hade de i grus o sa det räcker med tre han har haft den butiken i nio år o det gått bra

wille_wille
2015-10-13 20:41
#16

Nu börjar jag bli trött på att du hela tiden bortförklarar dig och försöker att diskutera fakta. Du får gärna läsa på själv och se om du hittar någon akvarist som säger att pansarmalar på grus är ok.

Djuraffärer ska man inte lita på alls, ser de en möjlighet att sälja något gör de flesta allt de kan för att sälja, inklusive ge råd som inte stämmer. T.ex. säga att pansarmalar kan gå 3 och gå på grus.

Du får en varning nu. Får du två till kommer du få skrivförbud i en månad, enligt sajtens regler.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[dynamitella]
2015-10-13 20:42
#17

Djuraffärer går absolut inte att lita på.

Förvänta dig inte fler råd så som du beter dig.

[dynamitella]
2015-10-13 20:43
#18

wille_wille, du är för go förresten. Blir glad av att se att du tar det på allvar <3

wille_wille
2015-10-13 20:51
#19

Tack Dynamitella :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Gurgil
2015-10-13 20:59
#20

Om ni säger att det inte går lita på fiskaffären så gå dit och fråga gör det gärna du kommer bli dissad

Annons:
wille_wille
2015-10-13 21:03
#21

Så för att en person i en affär har sagt det så är det sant? Nu utdelas varning nummer två till dig. Jag kommer lägga mig nu, fortsätter du så här under kvällen kommer du ha skrivförbud 1 månad from. kl. 06:30 imorgon.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Gurgil
2015-10-13 21:08
#22

Men snälla vill inte vara elak eller nått .men menar man kan lita på honom, önska jag kunde få er o åka dit ,vill inte mena nått dumt men ni har fel han han man lita på han jag är 100 procent säker, har köpt saker där i flera år

[dynamitella]
2015-10-13 21:51
#23

#22
Jag har hållt på med akvarier så länge jag kan minnas och har odlat de flesta odlingsbara pansarmalarna. Jag vet vad jag snackar om, och om du bara läste ETT enda skötselblad om pansarmalar så skulle du fatta direkt att vi har rätt och han fel.
Djuraffärer säger vad fan som helst för att sälja mer djur, speciellt om man (som du) sväljer allt de säger som om det vore sanning.

wille_wille
2015-10-14 06:36
#24

Jag har också köpt djur i djuraffär flera år men litar inte på dem utan läser på innan istället så jag kan ge fiskarna rätt förutsättningar och slipper sådana här diskussioner.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Frida B
2015-10-15 16:40
#25

Kom ihåg att håll god ton och lyssna på varandras åsikt. På denna sajten värnar vi om djurens bästa. Och jag tvekar inte en sekund på att du vill dina djur det bästa. Då kanske du kan tänka dig att byta till grus, för djurens bästa? :) alternativt sälja dom till någon som har sand, skaffa mer växter och införskaffa ett par räkor? :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Gurgil
2015-10-15 16:53
#26

Ja nått kommer jag göra älskar sjur mest i mitt liv som sagt Med Vänliga Hälsningar oliver

kasse71
2015-10-31 18:54
#27

Det finns billig sand på jula om det är pengarna som gör att du inte vill byta Jag tror att du kommer komma på nåt bra att göra för djuren(-:

Annons:
Upp till toppen
Annons: