Annons:
Etikettprojekttrådar
Läst 1341 ggr
Trollhund
2015-10-04 23:27

Trollhunds akvariefunderingar

Hej! Jag är en hängiven nybörjare inom akvarievärlden. Hänger här nästan varje dag och läser men har bott för litet för ett akvarium. Nu flyttar vi snart och tanken på ett akvarium har vaknat till liv igen. Nu tänkte jag dela med mig av mina planer och hoppas att ni kan ge mig lite tips och råg så kanske jag slipper göra ett gäng misstag ;) Prio ett för mig är djurens bästa, nästa är att det ska vara så lättskött som möjligt. Jag önskar mig ett litet/ mindre akvarium för en kampfiskhane med räkor. Jag gillar verkligen växttäta akvarium och det passar ju fint med en kampfisk, jag tönker mig att om det är tilräkligt mycket växter och skrymslen så borde det fungera tillsammans med räkor. Jag funderar på att köpa ett 30 liters nano. Jag gillar fåden kubiska formen men är samtidigt rädd att det ska vara för litet för att fisken ska trivas och att det ska vara stabilt. Finns färdiga kit och här är nästa fråga, är de fungerande? Tänker mig ett ändå hysat low tech kar med blomjord och sand som bas. Vad är bra startväxter som ändå skulle klara sig bra med en något sämre lampa som de som ingår i startkitten? Kommer lägga till fler tankar efterhand att de poppar upp men det här är starten :) Hoppas ni vill bidra med tankar, tips och ideér

Annons:
Frida B
2015-10-05 10:02
#1

Angående räkor och kampfisk, ja det kan funka. Men du kommer inte se så mycket av räkorna, och kampisen kommer förmodligen käka upp yngel, i enstaka fall några vuxna. Köper du körsbärsräkor borde dom klara sig fint med det du beskriver, men tveksamt på om någon annan känsligare räka skulle trivas… Tåliga växter är jag dålig på måste jag tyvärr erkänna!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Grodhopp]
2015-10-05 18:46
#2

Vad kul att du vill skaffa akvarium! Jag babblar och hoppas nåt hjälper:

Jag har ett 35 l ca med en kulfisk i, har inte vågat stoppa i något mer då de tenderar att se allt som fiender eller mat.  Kan inte mkt om kampfisk men vet att det är en risk att ha dem med räkor. VIll du nu "testa" så kan det vara en bra idé att ha ett extra litet räk-kar/räkvas  att sätta igång om du behöver flytta på dem. Om du inte lämnar bort dem då vill säga..

I ett så litet kar kan du tänka på att det är lite piligt att plantera. Ett tips är att fästa anubias (supertålig växt) på rot/sten och använda flytväxter vid ytan (hornsärv/musselblommor). Har du okej belysning så finns det många fina växter som kommer trivas hos dig, titta i växtlexikonet på Akvariefisk ifokus om du inte redan gjort det. För räkornas skull rekommenderar jag java-mossa, som flytväxt eller fäst på inredning, ju mer desto bättre tycker dom! Vattenpest är en högväxt planta som tål nästan allt i mina akvarium och även ludwigia repens har klarat sig förvånansvärt bra, dock blir den inte så rosa i färgen som den skulle varit med bättre ljus och näring. Javaormbunke sägs vara tålig men hos mig vill den inte överleva.

Dra dig inte för att skaffa ett lite större kar än 30, det blir inte jobbigare med tex 54 l utan snarare tvärtom skulle jag säga personligen! Lycka till :)

Trollhund
2015-10-05 22:58
#3

#2 tack för utförligt svar! Vet att räkor med kampis är rn chansning men fungerar ändå bra för många. Jag gillar djungelakvarium och min tanke är att klämma in så pass mycket växter att det fnns gott om gömställen för eventuella räkor. Största anledningen till att jag fastnat på 30liter är för att jag estetiskt gillar nonoakvariumen och att det fort blir dyrt med större. Jag ogillar verkligen akvariumen med plastlock och vill inte ha ett sånt. Sen må jag gilla fisk, men är ärligt talat mest inte resterad av kampfiskarna och vill inte skaffa större och mer fisk än jag är intresserad av till en början. Annars är det just växtligheten jag gillar och räkor :) Men de sista har jag bara nyligen börjat läsa in mig på.

[Grodhopp]
2015-10-06 13:36
#4

Jag gillar också nano, det är jättefint! Inte många akvarium är ju särskilt snygga i sig förutom dom… Så kör du på det, är klokt att inte ha mer än det du verkligen är sugen på så du inte tröttnar 😜

Upp till toppen
Annons: