Annons:
Etikettallmänt-om-räkor
Läst 732 ggr
72mm
2015-09-13 15:09

Räkor vid ytan?

Har en "räk-vas" på runt 15L full med växter av allehanda slag, 20-30 mindre posthorn och så ett tiotal relativt nyinköpta körsbär. 

När ljuset gick på idag hittade jag 6-7 st av dem sittande på flytande växter precis i ytan. 

Är det ett tecken på något, eller är det bara normalt räkbeteende?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Frida B
2015-09-13 17:27
#1

Kan vara en slump, eller ett tecken på att du fått nitrit. Testa för nitrit :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

72mm
2015-09-15 13:09
#2

Jo, jag mätte nitrit till noll. Idag var det samma sak, de var dessutom extremt slöa ville inte ens flytta på sig när jag petade på dem. 

Så jag mätte pH till 6.5. Något lågt, men inget konstigt.  Nitrat däremot var långt över 50 mg/L. Intressant. 

Detta förvånade mig mycket då hela vasen är full av växter. Jag var övertygad om att de skulle hålla nitrat-nivåerna låga mellan vattenbytena. Tydligen inte. 

Jag hade iofs i en halv dos av Tropicas näring (den med fosfater & nitrater), men det var för över en vecka sedan, så jag trodde det skulle vara borta vid det här laget. Får lägga ner näringen och bli lite duktigare på vattenbyten så får jag se hur snabbt det bygger nitrater under normala förhållanden.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Upp till toppen
Annons: